دوره 12، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 489-457 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه امام‌علی(ع)، تهران، ایران. ، gabbasian@gmail.com
3- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده:   (2987 مشاهده)
علی رغم پژوهش های روز افزون درزمینه ی محدوده رشد تقریبی [1](ZPD)، کاربرد آن درقالب فردی و گروهی جای بحث بسیار دارد. با هدف شفاف سازی تجربی موضوع، پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی کاربست دو نوع روش تدریس مبتنی برمحدوده رشد  تقریبی (گروهی و انفرادی) درصحت نوشتار دو گروه از زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی (سطح بالا و سطح پایین) پرداخته است. به همین منظور، 118 نفر از زبان آموزان همگن شده بر اساس آزمون مهارت TOEFL[2] ITP[3] به طور تصادفی دردو گروه یکسان تحت آموزش به دو روش تدریس یاربست[4] فردی و گروهی قرارگرفتند. قبل وبعد ازآموزش، سه آزمون جهت اندازه گیری سطح صحت نوشتار و محدوده رشد تقریبی دو گروه اخذ شد. آزمون محدوده رشد تقریبی دیگری نیز اواسط دوره گرفته شد. یافته ها نشان داد که روش تدریس انفرادی، صحت نوشتار زبان آموزان سطح پایین را بهبود می بخشد، لیکن روش تدریس گروهی، به بهبود صحت نوشتار زبان آموزان در هر دو سطح (پایین و بالا) نمی انجامد. این یافته ها، ضمن تاکید بر استفاده از روش های تدریس مبتنی بر محدوده رشد تقریبی در آموزش نوشتار زبان خارجی در موقعیتهای متنی معنی دار[5]، و تاثیر این روشها بر صحت نوشتار، بر قابل اندازه گیری بودن محدوده رشد تقریبی گروهی با رویکردی فردی دلالت دارد.
 
[1] Zone of Proximal Development (ZPD)
[2] Test of English as a Foreign Language (TOEFL)
[3] Institutional Testing Program (ITP)
[4] Scaffolding
[5] Meaningful contexts
متن کامل [PDF 504 kb]   (2045 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1400/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.