دوره 5، شماره 5 - ( 1393 )                   جلد 5 شماره 5 صفحات 181-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (12252 مشاهده)
طی سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای به منظور ایجاد شیوه‌های نوین آموزش خارجی در راستای تسلط زبان‌آموزان بر مهارت‌های مختلف زبانی صورت گرفته است. زبان نیز به‌عنوان ماده اصلی فرایند آموزش، بحث و جدل‌های مختلفی را از سوی دانشوران حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است که هر‌یک از این آرا و افکار به نوبه خود شایان واکاوی و نقد و بررسی است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی‌- تحلیلی می‌کوشیم تا با بررسی توانمندی‌های لازم برای فراگیری زبان عربی در دو حوزه شنیدن و گفتار نقش مدل ترکیبی notional functional syllabus (سیلابس مفهومی کاربردی) و روش task-based approach (کار‌‌محور) را برای اهداف Arabic for the general purpose (عربی برای اهداف عمومی) و purpose general Academic Arabic for the (عربی برای اهداف عمومی دانشگاهی) مورد ارزیابی قرار دهیم. مهم‌ترین نتیجه حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد برای ایجاد ارتباطی سازنده با گویشوران زبان خارجی، دانش زبانی و حتی درون‌داد کامل زبان از تأثیر چندانی برخوردار نیست، بلکه ایجاد محیط محاوره‌ای شبیه‌سازی‌شده به فرهنگ و اجتماع گویشوران خارجی، کارکرد‌گرایی و کار‌محوری، زمینه‌سازی برای کاربرد زایشی توانشِ زبانی و در نهایت، برون‌داد مداوم و عملی زبان از سوی زبان‌آموز، نقش برجسته‌ای در ایجاد انگیزه و تسلط به زبان خارجی ایفا می‌کند.
متن کامل [PDF 1219 kb]   (6733 دریافت)    

انتشار: 1393/11/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.