Rezaei R, Aziz Malayeri F, Bayat A, Ahmadi H. The Study of the Content Validity Supportive Factors of the EPT Multiple-Choice Reading Comprehension Test:
Based on Componential Perspective. LRR 2022; 13 (4) :727-762
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-49847-fa.html
رضایی روشنک، عزیز ملایری فرامرز، بیات عباس، احمدی حسین. مطالعهی عوامل حمایتکنندهی روایی محتوی در آزمون چهارگزینهای درکمطلب EPT از دیدگاه مولفهمحور. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :727-762
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-49847-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
2- استادیار گروه آموزش زبان انگیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران ، faramarz.amalayeri@hotmail.com
3- استادیار گروه آموزش زبان انگیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
چکیده: (1773 مشاهده)
دراین پژوهش، به بررسی عوامل حمایتکنندهی روایی قسمتی از بخش درکمطلب آزمون استاندارد ایپیتی که هر ماه در ایران برگزار میشود میپردازیم، وبا اختصاص هر یک از سوالات آن، به یکی از مولفههای موثرشناختهشده در درکمطلب، سعی بر تحلیل آن میکنیم. توانایی ما در خواندن در زبان دوم، در ابتدا، به میزان آشنایی ما با دانش متنی که همان کلمات و دستورزبان هدف است بستگیدارد؛ و سپس تحت تاثیر دانش غیرمتنی ماست؛ که اگر ارزیابی این توانایی با «دانش غیرمتنی» ما، بیش از میزان هنجار آن آمیخته گردد؛ نتیجهی حاصله اعتبار استاندارد سوال را تامین نخواهدکرد. ازآنجایی که آزمونهای سرنوشتسازی
[i] مانند
EPT برای آزموندهندگان با تجربیات و دیگر تواناییهای شناختی متفاوت فردی طراحی میشوند، متوازنساختن این مداخله ما را به نتایج مطلوبتری خواهدرساند. 85 سوال از 22 متن علمیتوضیحی بهطور تصادفی انتخاب شدند، و 150 آزمونورخانم فارغالتحصیل رشتههای نظری علومانسانی، تجربی، و ریاضی از شهرستان ملایر در آزمون شرکتکردند. دادهها با استفاده از تحلیل آماری همبستگی پیرسون، نسبت خصیصهی متفاوت-خصیصهی یکسان، تحلیل آماری اکتشافی، و مدل تعدیل جزئی بررسی گردیدند. نتایج حاصله نشانداد که دانش غیرمتنی در آزمون، تاثیر معنیدار و بیش از حد انتظاری نشانمیدهد.معلمان، مدرسان، و موسسههای مجری طراحی آزمونهای استاندارد در زبان دوم، از نتایج تحقیق حاضر استفاده خواهندکرد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10