Irandost F, Bashiri A. Studying the Relationship between Text and Picture of Arabic textbooks in the in Junior High School
(Based on the Theory of Maria Nikolajeva and Carole Scott). LRR 2022; 13 (4) :221-255
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51907-fa.html
1- دانشجوی دکتری دانشجوی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2- دکتری استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، A.Bashiri@kashanu.ac.ir
چکیده: (2752 مشاهده)
افزایش روزافزون حجم دانش و تغییر شرایط زندگی در دنیای پیچیدۀ کنونی بازدهی مطلوب نظام آموزش و پرورش را به شناخت اصول اساسی یادگیری و طراحی مناسب کتابهای درسی متکی کرده است. با توجه به اینکه اولین زبان آموزشی انسان، زبان تصویری است و بر نقش تعیینکنندۀ تصاویر در انتقال مفاهیم درسی تأکید شده است، پژوهش حاضر به بررسی پیوستگیهای میان متن و تصویر در کتابهای عربی دورۀ اول متوسطه برپایۀ نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات پرداخته است و تبیین وضعیت کتابها از این منظر مسئله اصلی پژوهش حاضر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه و نمونۀ آماری منطبق بر یکدیگرند و تمامی محتوای کتابهای عربی این مقطع (متن درس و تصاویر بهکاررفته در این بخش) در سال تحصیلی 1399ـ 1400را شامل میشوند. در این نوشتار از بازبینهای شامل انواع مختلف روابط متن و تصویر (قرینهای، مکملی، گسترشی/افزایشی، تقابلی، چندروایتی) مبتنیبر نظریۀ نیکولایوا و اسکات بهعنوان ابزاری برای تحلیل استفاده شده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روابط قرینهای، مکملی و افزایشی در کتابهای درسی عربی بهچشم میخورد، اما رابطۀ قرینهای دارای بیشترین بسامد است. بنابراین انواع مختلف روابط پویای متن و تصویر در محتوای کتابهای مذکور موردتوجه قرار نگرفته است و این کتابهای نونگاشت در حیطۀ رابطۀ متن و تصویر نیازمند اصلاح و بازبینی هستند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10