استادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، mbagherkazemi@gmail.com
چکیده: (3007 مشاهده)
«جو معرفتشناختی» کلاس درس را میتوان از عناصر اصلی تعیینکنندۀ روند آموزش در کلاس و بازده فراگیری دانست. مطالعۀ قومشناختی موردی حاضر، جهتگیری معرفتشناختی مواد درسی، معلم و دانشآموزان یک دورۀ برخط درس زبان انگلیسی را در مقطع دهم دورۀ دوم متوسطه در ایران، از منظر ابعاد اساسی معرفتشناسی (یعنی ثبات، سادگی، منبع و توجیه دانش زبان دوم) بررسی میکند. دادههای پژوهش شامل یادداشتهای تأملی و مشاهدهای محقق، و مصاحبههای نیمهساختارمند با معلم و دانشآموزان بود. تحلیل دادههای مصاحبه، 9 مضمون مرتبط با معرفتشناسی بهدست داد. نتایج حاکی از مطلقگرایی غالب در مواد درسی و همچنین در میان دانشآموزان، و عقاید پیشرفتۀ معرفتشناختی معلم مبنیبر ماهیت بافتارـمحور، ترکیبی و یکپارچۀ دانش زبان دوم، با قابلیت حصول از منابع متعدد و امکان انتقادگری بافتاری در بهکارگیری این دانش بود. باوجوداین، عقاید معرفتشناختی معلم با عملکرد او و جهتگیری غالب در مواد درسی و در میان دانشآموزان ناهماهنگی قابلملاحظهای داشت که او به ماهیت مواد درسی و ذهنیت دستاندرکاران امر آموزش نسبتبه یادگیری زبان دوم نسبت داد. یافتههای این پژوهش، اهمیت بررسی اساس معرفتشناختی آموزش و یادگیری زبان دوم را از بُعد تعاملی با هدف تسهیل تکامل معرفتشناختی دانشآموزان و پیشبرد ادراک آنها نسبتبه ماهیت بافتارمحور دانش و دانستن زبان دوم بهتصویر میکشد.
نوع مقاله:
مقاله تحقیق |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/9/10