1- دانشجوی دکتری آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (8260 مشاهده)
انگیزش لازم برای یادگیری یک زبان جدید تأثیری صفر و صدی ندارد. این انگیزش در طول زمان
بهتدریج شکل میگیرد و مدام تغییر مییابد و هریک از بازههای زمانی دارای سطوح مختلفی از تأثیرگذاری بر روی تلاش فرد برای یادگیری یک زبان است. در زمان حاضر، اندیشمندان بر این باورند که بازههای زمانی مختلف در جریان شکلگیری زبان دوم با یکدیگر تعامل دارند و چنین تعاملی ماهیتاً غیرخطی، پیچیده و پویاست (دی بات1، 2015). هدف از انجام این تحقیق بررسی پویایی انگیزشی موجود در گروهی از فراگیران زبانی در جریان بازههای زمانی طولانی است، که خود این بازهها متشکل از تعدادی از تکالیف هستند که در بازههای زمانی کوتاهتر انجام میگیرند. به منظور یافتن تعامل موجود میان عناصر انگیزشی مختلف، تعداد ده نفر شرکتکننده در آغاز دورۀ آموزشی، در حین انجام تکالیف و در پایان دورۀ مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود نوسانات مقطعی در میزان انگیزش شرکتکنندگان بود. بهعلاوه، نتایج تحقیق از این حقیقت پرده برداشت که عناصر انگیزشی در جریان دوره و در هنگام انجام تکالیف به یک اندازه کارآمد نبودند. برای مثال، عوامل بیرونی و سطح مهارت زبانی بهعنوان دو عامل انگیزشی آغازین بهتدریج و در طول ترم با عوامل درونی و لذت یادگیری زبان جایگزین شدند. در عین حال، اهداف شخصی در یادگیری زبان دوم در طول این بازههای زمانی به یک اندازه تأثیرگذار بودند. علاوهبر این، انگیزش شرکت کنندگان متشکل از مجموعهای از عوامل پویا و
بههموابسته بود که طی بازههای زمانی مختلف نوسان داشتند. در پایان، تلویحاتی تحقیقی از یافتههای این مطالعه حاصل شدند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/11/1