parvin N. Investigating the Effect of Natural Cognitive Intelligence and Awareness-increasing Metacognitive Intelligence on the Learning of Listening Skills of Second Language Learners (Case Study: Arabic Language Educational Collection Book: Shahed and Taallom). LRR 2025; 15 (6) :173-196
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-63394-fa.html
پروین نورالدین. بررسی تأثیری هوش شناختی ذاتی و آگاهیافزایی هوش فراشناختی بر یادگیری مهارت شنیداری فراگیران زبان دوم (مطالعۀ موردی کتاب مجموعۀ آموزشی زبان عربی: شاِهد و تعلّم). جستارهای زبانی. 1403; 15 (6) :173-196
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-63394-fa.html
استادیار زبان و ادبیات عرب مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم، ایران. ، Parvin.N@smc.ac.ir
چکیده: (2469 مشاهده)
نتایج تحقیقات فراوانی نشان میدهد از دیرباز تلقی گوش دادن بهعنوان یک مهارت غیرفعال در یادگیری زبان باعث شده است که روشهای سنتی آموزش شنیداری، فراگیران را به سمت دریافتکنندگان ورودی، منفعل سوق دهد، در حالی که فراگیران باید طوری آموزش داده شوند توانایی چگونگی کنترل و تقویت عملکرد شنیداری خویش را داشته باشند. استراتژیهای هوش فراشناختی امکان برنامهریزی، نظارت، حل مسئله و ارزشیابی فراگیران را فراهم و آنان را به شنوندگان فعالتر تبدیل میکند. بدین منظور یک کلاس آموزشی (26 نفر) از فراگیران سطح متوسطۀ شنیداری (المتوسطه) مجموعۀ آموزشی شاِهد و تعلّم در یک مرکز آموزشی به صورت نمونهبرداری در دسترس انتخاب و پس از حذف برون هشتهها، با استخدام یک روش شبهآزمایشی پیشآزمون ـ مداخله ـ پسآزمون، عملکرد فراگیران در آزمونهای موازی شنیداری، قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس. و آزمون تی تست جفتی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که فراگیران با آگاهیافزایی هوش فراشناختی، در مرحلۀ پسآزمون در مهارت شنیداری رشد آموزشی داشتهاند و خودتنظیمی باعث افزایش انگیزش و همچنین موفقیت یادگیری آنان شده است. در پرتو این یافتهها، مفاهیم و پیشنهاداتی برای مطالعات بیشتر ارائه شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان عربی انتشار: 1403/8/2