دوره 15، شماره 6 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 196-173 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parvin N. Investigating the Effect of Natural Cognitive Intelligence and Awareness-increasing Metacognitive Intelligence on the Learning of Listening Skills of Second Language Learners (Case Study: Arabic Language Educational Collection Book: Shahed and Taallom). LRR 2025; 15 (6) :173-196
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-63394-fa.html
پروین نورالدین. بررسی تأثیری هوش شناختی ذاتی و آگاهی‌افزایی هوش فراشناختی بر یادگیری مهارت شنیداری فراگیران زبان دوم (مطالعۀ موردی کتاب مجموعۀ آموزشی زبان عربی: شاِهد و تعلّم). جستارهای زبانی. 1403; 15 (6) :173-196

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-63394-fa.html


استادیار زبان و ادبیات عرب مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم، ایران. ، Parvin.N@smc.ac.ir
چکیده:   (2469 مشاهده)
نتایج تحقیقات فراوانی نشان می‏دهد از دیرباز تلقی گوش دادن به‌عنوان یک مهارت غیرفعال در یادگیری زبان باعث شده است که  روش‏های سنتی آموزش شنیداری، فراگیران را به سمت دریافت‏کنندگان ورودی، منفعل سوق ‏دهد، در حالی که فراگیران باید طوری آموزش داده شوند توانایی چگونگی کنترل و تقویت عملکرد شنیداری خویش را داشته باشند. استراتژی‌های هوش فراشناختی امکان برنامه‌ریزی، نظارت، حل مسئله و ارزشیابی فراگیران را فراهم و آنان را به شنوندگان فعال‏تر تبدیل می‏کند. بدین منظور یک کلاس آموزشی (26 نفر) از فراگیران سطح متوسطۀ شنیداری (المتوسطه) مجموعۀ آموزشی شاِهد و تعلّم  در یک مرکز آموزشی به صورت نمونه‌برداری در دسترس انتخاب و پس از حذف برون هشته‌ها، با استخدام یک روش شبه‏آزمایشی پیش‏آزمون ـ مداخله ـ پس‏آزمون‏، عملکرد فراگیران در آزمون‌های موازی شنیداری، قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، توسط نرم‌افزار اس.‏پی.‏اس.‏اس. و آزمون تی تست جفتی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که فراگیران  با آگاهی‌افزایی هوش فراشناختی، در مرحلۀ پس‌آزمون در مهارت شنیداری رشد آموزشی داشته‌اند و خودتنظیمی باعث افزایش انگیزش و همچنین موفقیت یادگیری آنان شده است. در پرتو این یافته‏ها، مفاهیم و پیشنهاداتی برای مطالعات بیشتر ارائه شد.
     
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان عربی
انتشار: 1403/8/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.