1- مدرس و دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sahraei@atu.ac.ir
3- ستادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1290 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی همگانیهای زبان به بررسی ادراک فارسیآموزان در تشخیص صحیح جایگاه فاعل باتوجه به نظریهی پردازش درونداد و اصل اسم اول از این نظریه میپردازد. اصل اسم اول بیانگر این است که زبانآموزان اسم یا ضمیری را که در ابتدای جمله میآید، به عنوان فاعل جمله درنظرمیگیرند. در این پژوهش از روش میدانی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش 70 نفر از فراگیران آموزش زبان فارسی در سطحهای مقدماتی (23نفر)، میانی (23نفر) و پیشرفته (24نفر) در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه الزهرا هستند. این مطالعه با بهرهگیری از روش اجرایی فرایدمن و همکاران (2004) به بررسی اصل اسم اول به عنوان یک مسیر قابل پیشبینی در آموزش فارسیآموزان پرداخته است. در این جهت آزمونی بر روی گوگلفرم طراحی شده که فارسیآموزان در فاصله زمانی 5 ماه در دو مرحلهی متفاوت این آزمون شرکت کردهاند. این آزمون در هر دو مرحلهی خود شامل 15 جمله بوده است که زبانآموزان باید پس از شنیدن جملات، آنها را به تصاویر مربوط وصل میکردند. برای تشخیص ادارک شرکتکنندگان از جایگاه فاعل، 8 جمله درمرحلهی دوم به صورت مجهول درآمدند. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر این بودهاند که تغییر جملات درمرحلهی دوم آزمون سبب بالارفتن خطا در میزان پاسخگویی زبانآموزان شد و این امر در زبانآموزان سطح مقدماتی بالاتر از گروههای دیگر گزارش شد. نتایج حاصل بیانگر تاثیر اصل اسم اول در ادراک فارسیآموزان از جایگاه فاعل هستند. میزان این تاثیرپذیری در فارسیآموزان سطح مقدماتی بیشتر از سایر سطوح به چشم میخورد.