shaghie E, Najafian A, zandi B, Mollaye Pashaye S. Identifying opportunities for the development of Persian language tourism with an interactive-social linguistics approach. LRR 2025; 16 (2) :2-0
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-68982-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشیار زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، najafianpnu@yahoo.com
3- استاد زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (1160 مشاهده)
گردشگری زبان یکی از حوزههای رو به رشد و جذابی است که میتواند فرصتهای مناسبی برای رشد و توسعه جوامع محلی ایجاد کند. بررسی و شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی میتواند به پیشرفت این حوزه کمک شایانی نماید. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی با رویکرد زگردشگری زبان در سطح بین المللی، یکی از حوزههای رو به رشد و جذابی است که میتواند فرصتهای مناسبی برای رشد و توسعه جوامع محلی ایجاد کند. بررسی و شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی نیز میتواند به توسعه گردشگری در ایران کمک شایانی نماید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی با رویکرد زبانشناسیاجتماعی تعاملی است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهشهای اکتشافی است و از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی به شمار میآید. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه گردشگری زبان، اساتید رشته گردشگری ، زبانشناسی و راهنمایان تورهای گردشگری بودند و از روش نمونهگیری هدفمند در پژوهش استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافتهای با شرکتکنندگان انجام گرفت و با 27 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا با استفاده از نرم افزار MXQDA، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی از شش مقوله اصلی تشکیل شده است که شامل فرصتهای محلی-منطقهای، ملی-اجتماعی، توسعه بینالمللی، محیطی، اقتصادی و رشد و توسعه است. برای استفاده از این فرصتها باید برنامههای مناسبی تدوین کرد.
گردشگری زبان در سطح بین المللی، یکی از حوزههای رو به رشد و جذابی است که میتواند فرصتهای مناسبی برای رشد و توسعه جوامع محلی ایجاد کند. بررسی و شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی نیز میتواند به توسعه گردشگری در ایران کمک شایانی نماید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی با رویکرد زبانشناسیاجتماعی تعاملی است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهشهای اکتشافی است و از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی به شمار میآید. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه گردشگری زبان، اساتید رشته گردشگری ، زبانشناسی و راهنمایان تورهای گردشگری بودند و از روش نمونهگیری هدفمند در پژوهش استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافتهای با شرکتکنندگان انجام گرفت و با 27 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا با استفاده از نرم افزار MXQDA، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی از شش مقوله اصلی تشکیل شده است که شامل فرصتهای محلی-منطقهای، ملی-اجتماعی، توسعه بینالمللی، محیطی، اقتصادی و رشد و توسعه است. برای استفاده از این فرصتها باید برنامههای مناسبی تدوین کرد.
بانشناسی تعاملی- اجتماعی است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهشهای اکتشافی میباشد و از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی به شمار میآید. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه گردشگری زبان، اساتید رشته گردشگری و زبانشناسی و راهنمایان تورهای گردشگری بودند و از روش نمونهگیری هدفمند در پژوهش استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافتهای با شرکتکنندگان انجام گرفت و با 27 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی از شش مقوله اصلی تشکیل شده است که شامل فرصتهای محلی-منطقهای، فرصتهای ملی-اجتماعی، فرصتهای توسعه بینالمللی، فرصتهای محیطی، فرصتهای اقتصادی و فرصتهای رشد و توسعه میشود. با توجه به نتایج میتوان برای استفاده بیشتر از فرصتهای گردشگری زبان فارسی برنامههای مناسبی تدوین کرد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1404/3/10