دوره 8، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 290-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadi D, Radbakhsh Y. Compare the effectiveness of direct training and multimedia education to improve six different type of Dysgrphia. LRR 2017; 8 (3) :265-290
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-819-fa.html
محمدی داود، رادبخش یدالله. مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چندرسانه‌ای بر بهبود شش نوع املا. جستارهای زبانی. 1396; 8 (3) :265-290

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-819-fa.html


1- استادیار ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (5398 مشاهده)
املا یکی از موضوع‌ها و مهارت‌های تحصیلی است که خلاقیت در آن جایی ندارد و فقط الگویی است که ترکیب، ترتیب، اندازه و تعداد حروف و علامت‌ها به­عنوان صورت صحیح کلمه در آن پذیرفته می‌شود. کودکان دارای اختلال املا بیشتردر این الگوها مشکل دارند. روش‌های زیادی برای درمان اختلال مورد نظر وجود دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چند رسانه­ای بر شش نوع اختلال املا انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهش­های آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه کنترل است. پس از تهیۀ ابزارهای لازم برای این پژوهش یعنی نرم­افزار آموزش املای ساخته­شدۀ خوش خلق و آزمون املای کریمی (1389) و آزمون هوش وکسلر، کودکان 8 تا 16 سال، تعداد 39 نفر دانش­آموز دختر پایۀ سوم ابتدایی با روش نمونه گیری چند مرحله­ای از بین مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 13 نفری جایگزین شدند. یک گروه، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش مستقیم و گروه دوم، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش چندرسانه­ای قرار گرفتند و گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. پس از جمع­آوری نمره‌های املای دانش‌‌آموزان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش چند رسانه‌‌ای نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود اختلال املا اثربخش بوده است. در عین حال آموزش چند رسانه‌‌ای در کاهش غلط‌های نوع حافظۀ توالی دیداری و تمیز دیداری- دقت اثربخش­تر از آموزش مستقیم بوده و آموزش مستقیم نیز در کاهش غلط‌های نوع آموزشی، دقت، جاانداختن و نارسانویس اثربخش­­تر از آموزش چند رسانه‌‌ای بوده است.
متن کامل [PDF 332 kb]   (2891 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1396/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.