1- استادیار ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (5398 مشاهده)
املا یکی از موضوعها و مهارتهای تحصیلی است که خلاقیت در آن جایی ندارد و فقط الگویی است که ترکیب، ترتیب، اندازه و تعداد حروف و علامتها بهعنوان صورت صحیح کلمه در آن پذیرفته میشود. کودکان دارای اختلال املا بیشتردر این الگوها مشکل دارند. روشهای زیادی برای درمان اختلال مورد نظر وجود دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چند رسانهای بر شش نوع اختلال املا انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. پس از تهیۀ ابزارهای لازم برای این پژوهش یعنی نرمافزار آموزش املای ساختهشدۀ خوش خلق و آزمون املای کریمی (1389) و آزمون هوش وکسلر، کودکان 8 تا 16 سال، تعداد 39 نفر دانشآموز دختر پایۀ سوم ابتدایی با روش نمونه گیری چند مرحلهای از بین مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 13 نفری جایگزین شدند. یک گروه، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش مستقیم و گروه دوم، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش چندرسانهای قرار گرفتند و گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. پس از جمعآوری نمرههای املای دانشآموزان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش چند رسانهای نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود اختلال املا اثربخش بوده است. در عین حال آموزش چند رسانهای در کاهش غلطهای نوع حافظۀ توالی دیداری و تمیز دیداری- دقت اثربخشتر از آموزش مستقیم بوده و آموزش مستقیم نیز در کاهش غلطهای نوع آموزشی، دقت، جاانداختن و نارسانویس اثربخشتر از آموزش چند رسانهای بوده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/5/1