Fayyazi R, Sahra-Gard R, Rovshan B, Zandi B. A Comparative study of the Impact of Bilingualism and Gender on Bilingual and Monolingual Learners in Linguistic and Logical-Mathematical Intelligences. LRR 2017; 8 (2) :225-248
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9108-fa.html
فیاضی علی، صحراگرد رحمان، روشن بلقیس، زندی بهمن. بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه. جستارهای زبانی. 1396; 8 (2) :225-248
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9108-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشیار زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
3- دانشیار زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
چکیده: (7982 مشاهده)
بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه
پژوهش حاضر در ابتدا شرح مختصری را پیرامون نظریهپردازی دو طرز نگرش در مورد ماهیت هوش، ارائه مینماید. سپس با نگاهی تاریخی و مستند به رابطه دوزبانگی و رشد شناختی، مبانی نظری تحقیق را شرح میدهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه است. از میان 67031 نفر دانشآموز مشغول به تحصیل مقطع پیشدانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 در دو استان، درمجموع 205 نفر در خوزستان و 243 نفر در فارس گزینش شده و در این تحقیق شرکت کردند. بهمنظور آزمودن این دو مؤلفه هوشی از پرسشنامه «هوش چندگانه» (Armstrong, 1992) استفاده شده است. پس از واکاوی آماری دادهها، نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان دوزبانه در بخشهای هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی، در مقایسه با دانشآموزان یکزبانه برتری دارند. علاوه بر این، با درنظرگرفتن متغیر جنس، تفاوت معناداری بین نمرات خودارزیابی در هوش منطقی- ریاضی به نفع پسران وجود دارد. درحالیکه دختران در هوش زبانی بهطور معناداری از پسران برتری دارند. نتایج چنین مطالعاتی که حاکی از تفاوت دانشآموزان در مؤلفههای هوشی است، میتواند به تدوینگران کتابهای درسی و معلمان آگاهی دهد تا بستر لازم را برای پایهریزی فعالیتهای متنوع آموزشی مبتنی بر سبکهای یادگیری و قابلیتهای هوشی فراگیران فراهم کنند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
جامعه شناسی زبان انتشار: 1396/3/1