Navidinia H, Kiani G R, Akbari R, Ghaffar Samar R. Identifying the Requirements and Components of a Model for English Language Teachers’ Appraisal in Iranian High Schools. LRR 2015; 6 (2) :235-266
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9588-fa.html
1- استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (17855 مشاهده)
ارزشیابی عملکرد از مهمترین ارکان هر سازمانی بوده و سازمانهای آموزشی نیز از این امر مستثنی نیستند. از میان اجزای مختلف نظام آموزشی به گفته بسیاری از محققان، مهمترین عامل در تعیین موفقیت و یا عدم موفقیت دانشآموزان، معلم کلاس میباشد. بنابراین معلمان در مرکز تلاشهایی هستند که برای توسعه و اصلاح سیستمهای آموزشی در سراسر دنیا صورت میگیرد. با توجه به اهمیت معلمان در بهرهوری نظامهای آموزشی، لازم است سیستمهای آموزشی اطمینان حاصل کنند که معلمان نهایت تلاششان را برای افزایش یادگیری دانشآموزان صورت میدهند و همچنین باید تلاش کنند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف عملکرد معلمان، زمینه را برای توسعه حرفهای آنها فراهم کنند. دستیابی به این اهداف، مستلزم وضع سیستم ارزشیابی سیستماتیک و علمی میباشد. تحقیق حاضر با شناسایی و در نظرگرفتن ملزومات طراحی الگوی ارزشیابی معلمان درصدد است تا الگوی جدیدی برای ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی ارائه دهد. برای شناسایی ملزومات و طراحی الگوی مورد نظر، پیشینه مربوط به ارزشیابی معلمان و تدریس مؤثر، ملزومات اسناد آموزشی کشور و نظرات معلمان و کارشناسان مربوط، مورد جستوجو و برررسی قرار گرفتند. برای تعیین اجزای الگوی پیشنهادی از «تکنیک دلفی» استفاده شد. تصمیمات اتخاذشده در مورد اجزای الگوی پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته و ملزومات اجراییشدن آن بیان گردیده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
ارزشیابی|آموزش زبان|تربیت معلّم انتشار: 1394/3/1