عطایی محمودرضا، ایرانمهر ابوطالب، بابایی عصمت. ارزیابی انتقادی دوره های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران: تحلیل محتوایی اسناد زبانی و دیدگاه های متخصصان و برنامه ریزان. جستارهای زبانی. 1396; 8 (6) :161-189
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-9826-fa.html
1- استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (8628 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی سیاست آموزش زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران و اینکه تا چه حد سیاستگذاریها با اجرا مطابقت دارد، انجام شده است. بدینمنظور، ابتدا سرفصلهای دروس زبان تخصصی که در سطح کلان طراحی شدهاند با روش تحلیل محتوایی اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس از طریق مصاحبه، با دیدگاههای متخصصان این حوزه همسوسازی شد تا میزان انطباق بین سطوح سیاستگذاری و اجرا مشخص شود. محورهایی از چارچوب سیاست آموزش زبان کاپلان و بالدوف (2005) بهعنوان چارچوب نظری مطالعه انتخاب شد. بررسی تحلیل محتوایی اسناد زبان تخصصی و مصاحبه با متخصصان بیانگر آن است که در برنامۀ زبان تخصصی در ایران اختلافاتی بین سطوح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد. مضاف بر آنکه این برنامه در سطح سیاستگذاری نیز ضعفها و کاستیهای جدی دارد. یافتهها بیانگر آن است که به منظور رسیدن به یک وضعیت قابل قبول در برنامۀ مذکور، نیاز مبرمی به بازنگری دورههای زبان تخصصی در هر دو سطح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/11/1