Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 11, Number 4 (2020-10)


The Need for Curriculum Reform in the French Language and Literature Program: The Case of Drama Course
لزوم بازنگری سرفصل درس های رشته زبان و ادبیات فرانسه؛ مورد درس نمایشنامه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing the Quality of Making Sense of the Phenomena: A Study in Theosophical Discourse based on Eric Landowski’s Viewpoints
تحلیل کیفیت معنابخشی به پدیدار‌ها در زبان گفتمان عرفان بر مبنای آرای لاندوفسکی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Constructional Cognitive Approach to the Persian Suffix ‘-ɑr’
رویکردی ساختی ـ شناختی به پسوند «- ار» در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing Semio-discursive Components of the Notion of Doubt in Literary Discourse: The Case Study of “ As You had Told Leyli” by Sepideh Shamlou
تحلیل‌ مؤلفه‌ها و سازوکارهای نشانه - معنایی دخیل در شکل‌گیری مفهوم «تردید» در گفتمان ادبی (مطالعۀ موردی رمان انگار گفته بودی لیلی اثر سپیده شاملو)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Critical Evaluation of the New English Language Program in the National System from the Perspective of ELT Curriculum Specialists: The Language-in-education Policy and Planning Framework
آسیب‌شناسی برنامۀ نوین آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی از منظر متخصصان برنامۀ درسی: چارچوب سیاست و برنامه‌ریزی آموزشی زبان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Kinship Terms and Terms of Address in Nænæji Dialect
اصطلاحات خویشاوندی و خطاب‌واژه‌هایِ گویش نَنَّجی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of Dynamic and Non-Dynamic Assessment on the Comprehension of Iranian Intermediate EFL Learners’ Speech Acts of Apology and Request
تأثیر ارزیابی پویا و غیرپویا بر درک یادگیرندگان زبان انگلیسی سطح متوسط از کنش های گفتاری معذرت خواهی و درخواست
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Identifying and Classifying the Challenges of Persian Language Instructors to Non-Persian Speakers in Multicultural Classes
شناسایی و طبقه‌بندی چالش‌های مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌ها‌ی چندفرهنگی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Vowel Space in Hearing Aided, Cochlear Implanted and Normally Hearing Children
بررسی مقایسه‌ای فضای واکه‌ای در کودکان دارای سمعک، کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Verb Movement in Sanandaji Kurdish: A Minimalist approach
حرکت فعل اصلی در کردی ـ سنندجی: رویکردی کمینه‌گرا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Pragmatics of Questions in Persian Academic Texts
کاربردشناسی ساخت‌های پرسشی در متون علمی زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Representation of Enemy in the Memoirs of a Woman in Captivity: A Case Study of the Book I Am Alive
بازنمایی دشمن در متن خاطرات زنی در اسارت: بررسی موردی کتاب خاطرات من زنده‌ام
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating of some effecting factors on Agreement System in Ilami Kurdish
عوامل مؤثر بر مطابقۀ مفعولی در کردی ایلامی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Verbal Strategies in Interrogation Interaction (An Investigation in Legal Discourse)
راهبردهای کلامی در تعامل بازجویی (جستاری در گفتمان‌کاوی قضائی)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

On The Pronunciation of Plural Morpheme /-h/ in Persian
تلفظ تکواژ جمعِ «ها» در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Gorani, Hawrami, and Kurdish: A Linguistic Investigation in Reply to Chamanara (1390) and Bamshadi et al (1393, 1394, 1395, 1396)
گورانی، هَورامی و کُردی: یک بررسی زبان‌شناختی در پاسخ به چمن‌آرا (1390) و بامشادی و همکاران (1393، 1394، 1395، 1396)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Statistical Analysis of Vocabulary Interference and its Role in Writing Skill of Arabic language
تحلیل آماری تداخل واژگانی و نقش آن در مهارت نگارش به زبان عربی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effects of a Second Language Reading Strategy Instruction on Iranian EFL Learners’ Reading Comprehension and Reading Anxiety
تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر عملکرد درک‌مطلب و اضطراب خواندن زبان‌آموزان ایرانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating Different Ways of Achieving the Sonority Sequencing Principle and the Syllable Contact Law: Optimality Theory
شیوههای دستیابی به اصل توالی رسایی و قانون مجاورت هجا: نظریۀ بهینگی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Content Analysis of the Elementary School Farsi Reading and Writing Textbooks From Frame Semantics’ Point of View
تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری دورۀ دبستان از منظر معنی‌شناسی قالبی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The validity of speaking scoring rubric in Ferdowsi Persian Proficiency test
اعتبارسنجی معیارنمره‌دهی مهارت صحبت ‌کردن در آزمون جامع زبان فارسی فردوسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Participles of the Russian Language in the Mirror of the Persian Language
صفت‌های فعلی زبان روسی در آینۀ زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Critical Systemic Functional Analysis of the Communication Difficulties with Information Packing in Criminal Procedure Code of Iran
تحلیل انتقادی دشواری‌های زبانی مربوط به طبقه‌بندی اطلاعات در قانون آیین دادرسی کیفری بر اساس رویکرد نقش‌گرا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Detecting Emotion as a Construct Irrelevant Factor in Reading Section of TOEFL
احساس در واژگان و عبارات بخش خواندن آزمون تافل
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

An Investigation of Persian Binomials based on Constraints Model
ساخت‌های دواسمی در زبان فارسی بر اساس مدل محدودیت‌ها
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Stylistics of "Physical Metamorphosis" in Child Stories, based on The Tensive Regime of Discourse
سبک‌شناسی «دگردیسی جسمانه» در داستان‌های کودک‌ بر پایۀ نظام گفتمان تنشی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Study of Language and Style in Sam Shepard’s Fool for Love
زبان و سبک گفتار شخصیت در نمایشنامۀ مجنون محبت، نوشتۀ سام شپرد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparison of Cognitive Inhibition in Monolingual and Bilingual Students
مقایسۀ بازداری شناختی در دانش‌آموزان دو‌زبانه و یک‌زبانه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles