جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۰۵-۲۳۵

عنوان فارسی بررسی کیفی دیدگاه دانشجویان زبان انگلیسی در خصوص پدیدۀ نورچشمی در بافت دانشگاهی ایران
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش اساسی عدالت در رفتار استادان با دانشجویان و تأثیر برخورد عادلانۀ آن­ها در میزان یادگیری دانشجویان، پژوهش حاضر بر آن است تا به­­صورت کیفی به بررسی دقیق پدیدۀ نورچشمی ـ یکی از بارزترین نمودهای رفتار تبعیض­آمیزانۀ استادان ـ در بافت دانشگاهی بپردازد. بدین منظور، با 30 دانشجوی مرد و زنِ سه مقطع تحصیلی رشته­های زبان انگلیسی، مصاحبۀ نیمه­ساختار­یافته انجام شد و داده­ها با روش پدیدارشناسی تفسیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانشجویان حس منفی نسبت به استاد و نورچشمی­اش داشتند و نورچشمی­ها را با القاب زشت خطاب می­کردند. افزون بر این، شرکت­کنندگان بیشتر از صفت­های منفی برای توصیف نورچشمی­ها استفاده و بیان می­کردند که در­صورت قطع منافع، رابطۀ میان استاد و نورچشمی­اش خاتمه می­یابد. درنهایت، دربارۀ دلایلی که به این یافته­ها منجر شد، بحث شد.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­های کلیدی، پدیدۀ نورچشمی، دانشجویان زبان انگلیسی، روش کیفی، بافت دانشگاهی

عنوان انگلیسی A Qualitative Study of English Language Students’ Perceptions of Teacher’s Pet Phenomenon in the Iranian Higher Education Context
چکیده انگلیسی مقاله Teachers perform a substantial role in students’ learning (Tikly& Barret, 2013). Their relationship with students coupled with the range of emotional factors at play in their behavior can stimulate the development of students’ affective learning (Woolfolk Hoy & Weinstein, 2006). Their status as a prominent figure in the classroom lowers once the students perceive a sense of injustice. Hence, it is well worth looking at instances of injustice in teachers’ behaviors toward students. Regarding the leading role of fairness in teachers’ behaviors toward students and the effect of their fair treatment on students’ learning, the present study aims to qualitatively scrutinize TPP, a unique example of unfairness in educational contexts (Babad, 2009), in the context of higher education in Iran.
To this end, thirty graduate and undergraduate students of both genders were interviewed. They were all majoring in English Translation, English Literature, and English Language Teachingat different universities and institutes of higher education in Mashhad, Tehran, Shiraz, and Ahvaz (e.g., Ferdowsi University of Mashhad, Tarbiat Modares, Tehran, Shahid Beheshti, Alzahra, Shiraz, Shahid Chamran, Imam Reza, and Tabarn Universities). They answered five questions which were related to their feelings about a pet and an instructor who has a pet, the characteristics of a pet, the terms they use to call a pet, and the reasons for which a teacher-pet relationship ends. Then, the collected data were analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis.
The results showed that the students had negative feelings towards the instructor and his/her pet, and their negative feelings triggered negative and hostile reactions against the instructor and his/her pet. It was also revealed that they tended to use offensive terms to call pets. Moreover, they mostly described pets negatively, and most of them believed that pets are incompetent students who become pets to compensate for their insufficient knowledge of the field of study. The participants also asserted that the teacher-pet relationship can be broken off if both the instructor and his/her pet cannot take advantage of each other. Finally, the reasons underlying the findings were discussed.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Teacher’s pet phenomenon, English students, qualitative analysis, higher education context

نویسندگان مقاله فاطمه وحیدنیا | fatemeh vahidnia
Ph.D. Candidate in English Language Teaching- Ferdowsi University of Mashhad.
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد

بهزاد قنسولی | Behzad Ghonsooly
Professor of English Language teaching- Ferdowsi University of Mashhad.
استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد

حسام الدین شهریاری | Hesamoddin Shahriari
Assistant Professor of English Language teaching- Ferdowsi University of Mashhad.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12957-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات