جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۸۳-۳۱۱

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین ابعاد ویژگی شخصیتی با مهارت نوشتاری ( دقت و روایی) زبان‌آموزان سطح متوسط با میانجیگری انگیزش
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت مهارت نوشتاری در تسلط بر زبان انگلیسی و در نظر گرفتن مهارت نوشتاری به­عنوان چالش­برانگیزترین مهارت یادگیریِ زبان، تحقیق حاضر به بررسی روابط بین ویژگی‌های شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری در زبان­آموزان می‌پردازد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی برازش مناسب مدل روابط بین مؤلفه‌های ویژگی شخصیتی و مهارت نوشتاری زبان­آموزان با میانجگری انگیزش است. بدین منظور، 120 زبان­آموز از بین جامعۀ آماری در سطح متوسط، در رشته‌های آموزش، ادبیات و مترجمی انگلیسی در این تحقیق انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش­نامۀ 5 ویژگی بزرگ شخصیتی جان وسریواستاوا(1999)  ، آزمون نگرش/ انگیزش گاردنر  (2004) و آزمون زمان­بندی شدۀ نوشتاری به­دست آمد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، بین ابعاد ویژگی‌های شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری زبان­آموزان رابطه وجود دارد و مؤلفه‌های برون­گرایی، وجدان و توافق­پذیری به­طور غیر­مستقیم تأثیر مثبت و معنی­داری بر مهارت نوشتاری زبان­آمو زان دارند و مؤلفۀ روان­رنجوری نیز به­طور غیر­مستقیم تأثیر منفی و معنی­داری بر مهارت نوشتاری زبان­آموزان دارد. همچنین، مشخص شد انگیزش زبان­آموزان روابط بین ویژگی‌های شخصیتی با مهارت نوشتاری آنان را به­طور نسبی میانجیگری می‌کند. در نهایت، نتایج این مطالعه می‌تواند چشمانداز بسیار روشنی برای برنامهریزان و مربیان دورههای آموزشیِ مهارتهای نگارش در توجه بیشتر به متغیرهای نگرشی و غیر­شناختی، مانند صفات شخصیتی و انگیزش زبان­آموزان در کلاس­های آموزش زبان انگلیسی داشته باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­های کلیدی، ابعاد ویژگی‌های شخصیتی، انگیزش، مهارت نوشتاری

عنوان انگلیسی The Relationship between Intermediate EFL learners’ Personality Trait Dimensions with Motivation and Their Writing Performance (accuracy, fluency)
چکیده انگلیسی مقاله Regarding the importance of writing performance in mastering English language and considering writing as the most challenging language learning skill, the present study examined the relationship between personality traits with motivation and written performance in learners. The main purpose of this study was to examine the model fitness of the relationship between the personality traits and writing performance of learners with motivation mediation. To this end, one hundred twenty participants were selected from intermediate EFL (teaching, literature, translation) learners. Data were collected through Big Five Personality Traits questionnaire (John and Srivastava, 1999), Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) (Gardner, 2004) and a timed writing Test. The results of the path analysis indicated a relationship between personality trait dimensions with motivation and EFL writing performance. Also extroversion, consciousness, and agreeableness indirectly had a positive and significant effect on writing performance. Learners’ motivation relatively intercedes the relationship between personality traits and writing. Finally, the findings of the study are discussed in relation to effective attitudinal variables and non-cognitive variables of personality traits for educational planners, writing courses teachers, and EFL learners’ motivation in language classrooms.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Writing performance, personality traits, motivation

نویسندگان مقاله فرشته اسدزادیان | Fereshteh Asadzadian
Ph.D. Candidate in English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics -Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران.

مسعود ذوقی | masoud zoghi
Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران

نادر اسدی | nader asadi
Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39749-2&slc_lang=en&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات