|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۸۳-۳۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط بین ابعاد ویژگی شخصیتی با مهارت نوشتاری ( دقت و روایی) زبانآموزان سطح متوسط با میانجیگری انگیزش |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اهمیت مهارت نوشتاری در تسلط بر زبان انگلیسی و در نظر گرفتن مهارت نوشتاری بهعنوان چالشبرانگیزترین مهارت یادگیریِ زبان، تحقیق حاضر به بررسی روابط بین ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری در زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی برازش مناسب مدل روابط بین مؤلفههای ویژگی شخصیتی و مهارت نوشتاری زبانآموزان با میانجگری انگیزش است. بدین منظور، 120 زبانآموز از بین جامعۀ آماری در سطح متوسط، در رشتههای آموزش، ادبیات و مترجمی انگلیسی در این تحقیق انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامۀ 5 ویژگی بزرگ شخصیتی جان وسریواستاوا(1999) ، آزمون نگرش/ انگیزش گاردنر (2004) و آزمون زمانبندی شدۀ نوشتاری بهدست آمد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، بین ابعاد ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری زبانآموزان رابطه وجود دارد و مؤلفههای برونگرایی، وجدان و توافقپذیری بهطور غیرمستقیم تأثیر مثبت و معنیداری بر مهارت نوشتاری زبانآمو زان دارند و مؤلفۀ روانرنجوری نیز بهطور غیرمستقیم تأثیر منفی و معنیداری بر مهارت نوشتاری زبانآموزان دارد. همچنین، مشخص شد انگیزش زبانآموزان روابط بین ویژگیهای شخصیتی با مهارت نوشتاری آنان را بهطور نسبی میانجیگری میکند. در نهایت، نتایج این مطالعه میتواند چشمانداز بسیار روشنی برای برنامهریزان و مربیان دورههای آموزشیِ مهارتهای نگارش در توجه بیشتر به متغیرهای نگرشی و غیرشناختی، مانند صفات شخصیتی و انگیزش زبانآموزان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، ابعاد ویژگیهای شخصیتی، انگیزش، مهارت نوشتاری
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Intermediate EFL learners’ Personality Trait Dimensions with Motivation and Their Writing Performance (accuracy, fluency) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Regarding the importance of writing performance in mastering English language and considering writing as the most challenging language learning skill, the present study examined the relationship between personality traits with motivation and written performance in learners. The main purpose of this study was to examine the model fitness of the relationship between the personality traits and writing performance of learners with motivation mediation. To this end, one hundred twenty participants were selected from intermediate EFL (teaching, literature, translation) learners. Data were collected through Big Five Personality Traits questionnaire (John and Srivastava, 1999), Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) (Gardner, 2004) and a timed writing Test. The results of the path analysis indicated a relationship between personality trait dimensions with motivation and EFL writing performance. Also extroversion, consciousness, and agreeableness indirectly had a positive and significant effect on writing performance. Learners’ motivation relatively intercedes the relationship between personality traits and writing. Finally, the findings of the study are discussed in relation to effective attitudinal variables and non-cognitive variables of personality traits for educational planners, writing courses teachers, and EFL learners’ motivation in language classrooms. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Writing performance, personality traits, motivation |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته اسدزادیان | Fereshteh Asadzadian Ph.D. Candidate in English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics -Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran. دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران.
مسعود ذوقی | masoud zoghi Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran. استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
نادر اسدی | nader asadi Assistant Professor of English Language Teaching – Department of English Language and Linguistics- Islamic Azad University – Ahar Branch – Ahar –Iran. استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39749-2&slc_lang=en&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|