|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۱۹-۱۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل زبانشناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمانهای دو شبکۀ «العربیه» و «المنار»
|
|
چکیده فارسی مقاله |
رسانهها نمیتوانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما میتوانند با بهکارگیری مهارتهایی، آنها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند، به همین منظور با برجستهسازی پیامهایی که در راستای اهداف آنهاست، توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب میکنند. برای برجستهسازی پیام در رسانهها، تکنیکهای مختلفی وجود دارد که از جمله آنها، تکنیکهای زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبانشناختی خروج امریکا از برجام در گفتمانهای دو شبکۀ «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی وندایک میپردازد. «برجستهسازی» و «حاشیهرانی» تکنیکهایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهرهگیری از آن، قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت به برجام، معیار اصلی انتخاب این دو شبکۀ خبری بوده است. این شبکهها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار، مبالغه، تضاد، قصر و... بهدنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان بهکار رفته در متن اخبار، واقعیتها را به گونهای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، تحلیل گفتمان، برجام، ون دایک، العربیه، المنار. |
|
عنوان انگلیسی |
The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The media can never force their audience to think but they can use some techniques to make you think about what they want to manipulate. By highlighting the messages in line with their goals, they attract the audience's attention to the subject they are interested in. This study deals with the linguistic analysis of the American withdrawal from the Joint Comprehensive Plan of Action in the discourses of the two satellite channels called – Al-Arabiya and Al – Manar adopting Teun van Dijk theoretical framework. In order to foreground a message in media, there are several techniques among them the linguistic ones are highly common. By analyzing the exit of America from JCPOA, the current research aims at investigating linguistic components of this event as reflected in Al-Arabiya and Al – Manar. Marginalization and foregrounding are among the techniques used by these channels in order to highlight the power of their discourse and to bold the weakness of the rival discourse. The reason to choose these channels was their different ideology vis-à-vis the JCPOA. These channels have tried to use linguistic tools such as repetition, exaggeration and contradiction to influence and persuade the audience. To do this, they carefully selected the letters and words used in the text of the act in a different way. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key words, Discourse analysis, JCPOA, Teun van Dijk, Al-Arabia, Al-Manar. |
|
نویسندگان مقاله |
رضاعلی قاسمی نسب | Reza ali Ghaseminasab Ph.D. Candidate in Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
علی ضیغمی | Ali Zeighami Assistant Professor of Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran. استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
سید رضا میراحمدی | Reza Mirahmadi Assistant Professor of Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19083-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|