|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل شعر «مرگ ناصری» با الگوی برخورد منِ غالب با دیگریِ مغلوب از منظر لاندوفسکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
نشانهشناسی در چرخشی پارادایمی به رویکردی پساساختارگرا با دورنمایی پدیدارشناختی گرایش پیدا میکند. حاصل این تحول، قائل شدن به جایگاه سوژۀ تندار در فرایند گفتهپردازی و توجه به جریان ادراکی ـ حسی و مناسبات فرهنگی و اجتماعی در مقولۀ زبان و نشانه است. نشانهشناسی در سطح فرهنگی و اجتماعی نیز برآیند همین نگرش است. در این نگرش، شیوۀ برخورد و تعامل منِ سوژه با دیگری تغییر میکند و معادلات جدیدی میان آنها رقم میخورد. درنتیجه، فضاهای نشانهای جدیدی شکل میگیرد که ارتباط آنها با یکدیگر از نوع تعاملی، تقابلی، طردی و تطبیقی است. چگونگی این تعامل بر الگوی اریک لاندوفسکی مبتنی است و در قالب چهار استراتژی شبیهسازی، طرد، تفکیک و پذیرش هویتی قابل توصیف است. برپایۀ این، پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که در فضای گفتمانی شعر «مرگ ناصری» احمد شاملو، عملکرد نشانهای فرهنگ در مقام سپهر نشانهای و نوع برخورد و تعامل خود با دیگری مبتنی بر چه سازوکار نشانه ـ معناشناختی است. هدف از پژوهشِ حاضر نیز بررسی نوع برخورد خود و دیگری و روابط پیچیدۀ آنها در شعر مورد نظر از منظر نشانهشناسی فرهنگی ـ اجتماعی برای تبیین جایگاه فضاهای فرهنگی حاکم بر آن است. با این بررسی میتوان چگونگی تداخل فضاهای نشانهای و درنهایت شکلگیری فضای نشانهای مرکزی را در سطحی اجتماعی ـ فرهنگی توصیف و تبیین کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، نشانهمعناشناسی، فضای نشانهای، مرگ ناصری، من و دیگری، هویت |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the poem of "the Death of Nasseri" by Ahmad Shamlou based on the Pattern of “I” as Dominant and “Other” as Defeated Proposed by Eric Landowski Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In a paradigmatic shift, semiotics tends to poststructuralist approaches with phenomenological landscape. The result of this shift has been the emergence of subject at the center of enunciation by paying special attention to perceptive components and socio-cultural issues in the study of signs and language. In this perspective, the manner “ I” as subject encounters with “ other” undergoes diverse changes and new interactions come into play. New semiospheres emerge as a result of this encounter whose relations encompass interaction, contrast, exclusion, segregation and adjustment. This approach has been proposed by Eric Landowski –French semiotics theoretician- and is based on four main strategies including assimilation, exclusion, segregation and acceptation in case of identity. Thus, the main question of the present study is as follows: How is it possible to explain the semiotic place of culture as semiosphere and the type of interaction occurred between “Self” and “other” in discursive atmosphere of “Nasseri’s death” by Ahmad Shamlou? The purpose of this study is to investigate the type of their encounter (self –other) and their complex relationships in the so-called poem from the point of view of socio-cultural semiotics in order to explain the position of the cultural spaces that govern it. This study will pave the way to better understand the manner semiotic atmospheres interfere with each other and finally leads to the formation of central semiotic semiospheres at socio-cultural level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Socio-cultural semiotics, semiosphere, Nasseri’s death, ",I", and ",other",, identity. |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم کنعانی | Ebrahim Kanani Assistant Professor of Persian Language and Literature-Kosar University of Bojnord- Bojnord- Iran. دکتری تخصصی، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18354-3&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|