|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد حروف اضافۀ مکانی و زمانی در زبان روسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زبانآموزان ایرانی هنگام فراگیری دستور دشوار زبان روسی با مشکلات متعددی مواجه میشوند. یکی از این مشکلات، تعدد و پیچیدگی حروف اضافه بهخصوص حروف اضافۀ مکانی و زمانی روسی در مقایسه با فارسی است. زبانآموزان هنگام کاربرد این حروف اضافه با مشکلات مختلفی روبهرو میشوند. از آنجا که وظیفۀ معلم، تسهیل شرایط یادگیری، بهبود روند آموزش و دستهبندی مطالب بر اساس روال منطقی است، میبایست در مرحلۀ نخست خطاهای زبانآموزان را استخراج و مشکلات مورد نظر را بررسی و دلایل بروز آنها را کشف کرد تا بتوان در گام بعد راهی برای جلوگیری و یا کاهش آنها اندیشید. مهمترین هدف این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر تحقیق میدانی بر روی 150 زبانآموز ترم چهار یا «سطح متوسط» دانشگاه علامه طباطبائی(ره) طی دو سال و در فرایند «تدریس»، «آزمون» و «نظرسنجی» انجام گرفته است، این است که با تجزیه و تحلیل دادهها، خطاهای پربسامد زبانآموزان در کاربرد حروف اضافۀ مکانی و زمانی روسی طبقهبندی و دلیل بروز آنها تعیین و راهکارهایی برای کاهش آنها ارائه شود. از نتایج پژوهش برمیآید که پربسامدترین خطاها در کاربرد حروف اضافۀ مکانی و زمانی روسی مربوط به تداخل زبان مادری و چندمعنایی حروف اضافۀ روسی و قابلیت کاربرد حروف اضافۀ سادۀ روسی با چند حالت دستوری است. راهکارهایی نیز برای کاهش خطاها ارائه شده که مهمترین آنها، قرار دادن درس حروف اضافه در سرفصل آموزشی دورۀ کارشناسی زبان روسی در ایران و آموزش اندیشیدن به زبان روسی به جای ترجمۀ اندیشههای فارسی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، حرف اضافه، حروف اضافۀ مکانی و زمانی، زبان فارسی، زبان روسی، خطا، زبانآموزان ایرانی. |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing Iranian learners’ Errors: The Case Study of Spatial and Temporal Prepositions in Russian language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Iranian learners of the Russian language face numerous problems when learning the Russian grammar. One of these problems is the complexity of Russian prepositions, especially spatial and temporal prepositions in comparison with the Persian language. Since the task of the teacher is to facilitate the learning environment, to improve the learning process and to classify the content of learning from a logical point of view, it is necessary, first of all, to identify students' errors and study the causes of their occurrence. At the next stage, the teacher needs to think about ways to overcome these mistakes. The main objective of this study is to classify the frequent errors of Iranian students who use the spatial and temporal prepositions of Russian by identifying the reasons for their occurrence and the ways to overcome them. The corpus of the present study consists of 150 students of the middle stage of Allame Tabatabaei University. Research methodology is experimental –descriptive. The results of the study show that the most frequent errors in the application of spatial and temporal prepositions are associated with the interference between the native and the studied language, and the possibility of using simple Russian prepositions with several cases. Strategies are also being shown to reduce errors, among which the most important is the introduction of the subject “teaching prepositions” into the program of teaching Russian in Iran and teaching students to think in Russian, rather than translating Persian thoughts. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Preposition, spatial and temporal prepositions, Persian language, Russian language, error, Iranian learners. |
|
نویسندگان مقاله |
مهنوش اسکندری | Mahnush Eskandari Assistant Professor of Russian Language Teaching- Allameh Tabatabaei University- Tehran-Iran. دکتری تخصصی آموزش زبان روسی، استادیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
علی سعیدی | Ali Saeidi Ph.D. in Russian Language Teaching – University of Tehran – Tehran –Iran. دکتری تخصصی آموزش زبان روسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16896-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|