|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط میان سطح بسندگی زبانی و دانش منظور ضمنی فردی و قاعدهمند در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
منظور ضمنی گفتار، یکی از اجزای معنای سخن گویشور است و بیآنکه بخشی از جملۀ گویشور را تشکیل دهد، وجهی از مفهوم آن جمله را میرساند. این مقوله در حوزۀ منظورشناسی بینزبانی بررسی میشود و توجه بسیاری از متخصصان و نظریهپردازان حوزۀ منظورشناسی را به خود جلب کرده است. با این حال، شمار پژوهشهایی که به مطالعۀ ارتباط میان دانش منظور ضمنی و سطح بسندگی زبانی پرداختهاند، بسیار محدود است. بنابراین، پژوهش حاضر بر روی 102 (35 آقا و 76 خانم) دانشجوی آموزش زبان انگلیسی و ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه گلستان اجرا شده است و هدف آن نهتنها شناسایی رابطه و تفاوت احتمالی میان سطح بسندگی زبانی (بالا یا پایین) و دانش منظور ضمنی در آنها بلکه بررسی زیرمجموعههای تلویح فردی و تلویح قاعدهمند است. علاوه بر این، امکان پیشبینی و تشخیص (زیر)مجموعههای تلویحهای فردی و قاعدهمند با استناد به سطح بسندگی زبانی در این تحقیق، بررسی شده است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطۀ معنادار مثبتی میان سطح بسندگی زبانی و تلویحهای ضمنی فردی و قاعدهمند وجود دارد. بهعلاوه، از میان سه زیرمجموعۀ منظورهای ضمنی قاعدهمند، درک نقد بالاترین و پرسش پاپ پایینترین سطح همبستگی را با بسندگی زبانی داشتهاند. از میان چهار زیرمجموعۀ تلویح فردی نیز تناسب ـ افشای اطلاعات دارای بالاترین سطح همبستگی مثبت معنادار و تناسب کلی دارای پایینترین سطح همبستگی با میزان بسندگی زبانی بودهاند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلۀ ساختاری نشان میدهند هر دو نوع تلویح، رابطه معنادار مثبتی با سطح بسندگی زبان دارند. بنابراین، یکی از کاربردهای آموزشیِ پژوهش حاضر این است که طراحان کتابهای درسی میتوانند مصادیق فرهنگوابسته منظورهای ضمنی قاعدهمند و فردی را در متون و مباحث کتابهای درسی بگنجانند تا درک زبانآموزان از آن منظورها را ارتقا دهند. معلمان نیز میتوانند بهجای تمرکز صرف بر مشخصههای زبانشناختی، اهمیت درک و تعبیر منظورهای ضمنی گفتار را مورد توجه قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، منظور ضمنی قاعدهمند، منظورشناسی بینزبانی، منظور ضمنی فردی، پرسش پاپ، تناسب ـ افشای اطلاعات، توانایی درک منظور ضمنی مبتنی بر تناسب کلی، درک نقد. |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Iranian EFL Learners’ Proficiency Level and Their Knowledge of Idiosyncratic and Formulaic Implicatures |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Conversational implicature, which is a component of speaker meaning that constitutes an aspect of what is meant in a speaker’s utterance without being part of what is said, is subsumed under interlanguage pragmatics (ILP) which has attracted considerable attention from pragmatics practitioners and theoreticians. Nonetheless, very few studies have explored the correlation between implicature knowledge and the proficiency level; therefore, the present study, conducted at Golestan University among Teaching English as a Foreign Language (TEFL) and English Literature students, aimed to find out not only whether there would be any statistically significant relationship between 102 (35 males and 76 females) Iranian EFL learners’ proficiency level (High vs. Low) and their implicature knowledge as well as the subcategories of idiosyncratic and formulaic implicatures, but also whether there would exist any significant relationship between male and female EFL learners’ proficiency level (High vs. low) and their implicature knowledge. Moreover, this study investigated to what extent the (sub)categories of idiosyncratic and formulaic implicatures could be predicted by the proficiency level. The results of Pearson correlation indicated that there was a positive significant relationship between proficiency score and both formulaic implicatures and idiosyncratic implicatures. Moreover, among three sub-constructs of formulaic implicatures, Understand Criticism had the highest positive significant correlation and the Pope Q had the lowest correlation with proficiency. In addition, among four sub-constructs of idiosyncratic implicatures, Relevance Disclosure had the highest positive significant correlation and Relevance General had the lowest correlation with proficiency. However, the results of independent-samples t-test indicated that there is no significant difference in the implicature knowledge between male and female students. Results of Structural Equation Modelling (SEM) revealed that both types of implicatures are predicted positively and significantly by proficiency level. Therefore, one of the implications of the present study for materials developers is to include idiosyncratic and formulaic implicatures in the textbooks to enhance the leaners’ implicature comprehension; teachers can also focus on the significance of interpreting the implied meaning rather than just focusing on linguistic features. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Formulaic implicature, Interlanguage pragmatics, Idiosyncratic implicature, Pope Q, Relevance disclosure, Relevance general proficiency, Understand criticism |
|
نویسندگان مقاله |
علی درخشان | Ali Derakhshan / Assistant Professor- Department of English Language and Literature- Faculty of Humanities and Social Sciences- Golestan University- Gorgan, Iran استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44399-2&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|