جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۲۹-۴۷

عنوان فارسی تأثیر سبک‌های یادگیری متفاوت در عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در انواع مختلف پرسش‌های آزمون آیلت
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر تلاشی است به‌ منظور گسترش دانش ما در زمینه تأثیر سبک‌های مختلف یادگیری بر عملکرد داوطلبان ایرانی در آزمون آیلتس. هدف پژوهش حاضر، بررسی سبک‌های مختلف یادگیری و میزان اثرگذاری آن‌ها بر کسب نمرات بالاتر و نیز عملکرد زبان‌آموزان در انواع پرسش­های آزمون آیلتس است. در این تحقیق، 90 نفر از زبان‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه سبک‌های شناختی طراحی‌­شده از سوی کلب (1984) و نیز یک آزمون آیلتس مدل است. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. نشان داد که بیشتر داوطلبان دارای سبک­شناختی بازتاب‌گرا هستند و به ‌ترتیب پس از آن، داوطلبان عمل‌گرا، فعال‌گرا و نظریه‌پرداز قرار دارند. در این میان، داوطلبان عمل‌گرا عملکرد بهتری در آزمون آیلتس در هر مهارت داشتند. نتایج واریانس یک‌طرفه (Anova One - Way) نشان داد که بین متعلق بودن به هرکدام از سبک‌های یادگیری و میزان موفقیت در آزمون آیلتس، تفاوت معناداری وجود دارد. به‌ علاوه، میان متعلق بودن به هر یک از این سبک‌های یادگیری و عملکرد زبان­آموزان در انواع مختلفِ پرسش­های آیلتسT ازجمله پرسش‌های تکمیل­جمله و چهارگزینه‌ای، رابطه معناداری مشاهده شد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، سبک‌های یادگیری، نوع پرسش، تفاوت‌های فردی، آزمون آیلتس.

عنوان انگلیسی Investigating the Influence of Learning Style Variation on Performance in Various Question Types of IELTS Examination
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to investigate the students' learning styles and their influence on performance in various question types of IELTS examination and also in gaining higher band scores. In order to find answers to research questions, the researcher first used Kolb's questionnaire to recognize individual learning styles of candidates which were accordingly categorized into four classes as activists, theorists, pragmatists and reflectors. According to the results of the ANOVA, in listening comprehension section only some of the mean differences between groups were statistically significant in different question types. In note completion, multiple choice, and matching question types researchers faced a statistically significant difference. The results of the comparison between performances of the four groups in the IELTS reading test revealed that the mean score of the theorist group was higher in matching tasks and multiple choice questions and reflectors out-performed the others in task completion questions while activists had better performance in yes, no, not given tasks and pragmatics were better performers of short answer questions. So, researchers were on the safe side to say that variation due to belonging to different learning style groups causes variation of performance in different question types.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Learning styles, Question types, IELTS examination, Learning style preference, Individual difference

نویسندگان مقاله منصوره سجادی | mansoureh sajjadi
English Language Department- Faculty of Humanities- Shiraz Branch- Islamic Azad University- Shiraz- Iran
دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

محمد صادق باقری | Mohammad Sadegh Bagheri
English Language Department- Faculty of Humanities- Shiraz Branch- Islamic Azad University- Shiraz- Iran
استادیار زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

فیروز صدیقی | firooz sadighi
English Language Department- Faculty of Humanities- Shiraz Branch- Islamic Azad University- Shiraz- Iran.
استاد زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42019-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات