|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱۸۳-۲۰۷
|
|
|
عنوان فارسی |
خطاهای آوایی در یادگیری زبان فرانسه: خوشههای دو-همخوانی [pʀ] و [tʀ] |
|
چکیده فارسی مقاله |
خوشههای دوهمخوانی که ترکیبی از/R/ و همخوانی دیگر است؛ ازجمله ویژگیهای آوایی زبان فرانسه هستند. در فرایند یادگیری زبان فرانسه، زبانآموزان همواره در مراحل اولیه و گاهی تا سالها بعد در تولید آوایی درست خوشههای دوهمخوانی دچار مشکل هستند. با وجود اینکه در زبان مادری فراگیران فارسی زبان ساختار هجایی CC در جایگاه پایانی واژه وجود دارد؛ اما در آغازه حضور ندارد. در این پژوهش، با بهکارگیری آواشناسی فیزیکی، ساختار فیزیکی خوشههای دوهمخوانی [pR] و [tR] در چند واژه، هدف بررسی شد. با فرض بر اینکه، زبانآموزان بهویژه در مراحل اولیۀ یادگیری در بازتولید خوشۀ دوهمخوانی در آغازه نسبت به پایانۀ واژههای هدف، در زبان فرانسه دچار خطای آوایی میشوند. تولیدات آوایی 6 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، با در نظر گرفتن سازۀ اول، دوم و سوم و همچنین، میزان انرژی بسامدها، مطالعه و خطایابی آوایی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده، بیانگر این نکته است که میزان خطای زبانآموزان مورد مطالعه در بازتولید خوشههای همخوانی [pR] و [tR] در آغازه و پایانه با میزان نشاندار بودن خوشههای دوهمخوانی، رابطۀ معناداری دارد و خوشۀ دوهمخوانی نشاندار در آغازه و پایانۀ واژههای هدف، خطای آوایی ایجاد میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، آواشناسی فیزیکی، زبان فرانسه، خطای آوایی، خوشۀ دوهمخوانی [pʀ] و [tʀ]. |
|
عنوان انگلیسی |
Phonetic Errors in Learning French as a Foreign Language: Consonant Clusters [pʀ] and [tʀ] |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Consonant clusters that are composed of / R / and other consonants are among the phonetic properties of the French language. Although in the L1 of Persian language learners the syllabic structure of CC is at the end of a Word (but not at the beginning), the correct pronunciation of consonant clusters has always been a difficult task for beginner level learners and even sometimes for higher level learners. Using acoustic phonetics, this study investigated the physical structure of the two consonant clusters of [pR] and [tR] in the French language. A hypothesis could be made that Iranian FFL learners, especially at elementary levels, have a problem in reproducing consonant clusters at the beginning of the target French Words rather than at the end of these Words. To evaluate this hypothesis, phonetic productions of six first-year students at the University of Isfahan majoring in French language and literature were examined in terms of the first, second and third formants, as well as the energy level. Results demonstrated that the error rate of the learners in the re-production of consonant clusters [pR] and [tR] at the beginning and at the end of a Word has a significant relationship with the level of the marked consonant. Besides, the marked consonant clusters at the beginning and the end of target Words cause a phonetic error. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
KeyWords, Acoustic phonetics, FFL, Phonetic errors, Consonant clusters [pʀ] and [tʀ] |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسین اطرشی | Mohamad-Hossein Otroshi Assistant Professor of French Language, University of Isfahan, Isfahan, Iran استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کامیار عبدالتاجدینی | kamyar Abdoltajedini Assistant Professor of French Language, University of Isfahan, Isfahan, Iran استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16235-2&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|