جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۸۵-۱۱۳

عنوان فارسی نگاشت حوزه‌ای یا نگاشت طرح‌واره‌ای؟! چگونگی فرافکنی حوزۀ مبدأ استعاره‌ بر حوزۀ مقصد: بازشناسی کوتاه‌مدت دیداری و شنیداری
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، نشان ­دادن این نکته است که طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ استعاره­هایِ مفهومی، در حوزۀ مقصد آن­ها نیز شکل می­گیرد و بر آن اثرگذار است. به این منظور، تعداد 3 متن کوتاه استعاره­ای و 3 متن متناظر غیر­استعاره­ای آن­ها در نرم­افزار سایکوپای، در دو نسخۀ دیداری و شنیداری طراحی شد و 47 نفر از افراد پس از خواندن/ شنیدن متن­ها، در معرض بازشناسی کوتاه­مدت آن­ها قرار گرفتند. داده­های بهدست­آمده، با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. 23 تحلیل شد و نتایج نشان داد که آثاری از طرح­وارۀ اصلی متن­ غیراستعاره­ایِ متناظر با متن استعاره­ای، در متن استعاره­ای نیز به­چشم می­خورد. این یافته ما را به این فرض نزدیک می­کند که در استعاره­ها این طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ است که بر حوزۀ مقصد فرا فکنده می­شود و آن استعاره را قابل فهم­تر می­سازد.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­های کلیدی، استعارۀ مفهومی، حافظۀ بازشناسی، طرح­واره، قیاس تمثیلی.

عنوان انگلیسی Domain mapping or schematic mapping?! How source domain in metaphor projects on target domain: visual and auditory short-term recognition
چکیده انگلیسی مقاله The nature of metaphor, metaphoric understanding, and its functions have been recognized as three main issues in research and theoretical formulations on metaphor and metaphor processing. In general, metaphor is defined as understanding and experiencing one thing based on another. Metaphor can also be considered as an expression that has two conceptual domains in which one of the domains is experienced and understood according to the other. These two conceptual domains are known as target domain and source domain. In this study, we examine the relationship between conceptual metaphor and formation of a schema in short texts regarding target and source domains.
    The main tools of the study were the texts written in fluent Persian and divided into two categories of metaphorical texts and their equivalent non-metaphorical versions. Both texts have had a shared schema. Furthermore, the number of words were equal in both texts. For this purpose, 3 metaphorical and 3 equivalent non-metaphorical short texts were designed in Psychopy software in 2 visual and auditory versions and 47 people were exposed to the short-term recognition after reading/listening to it. There were eight texts including 3 metaphorical and 3 non-metaphorical ones plus 2 texts that were used as filler texts which were excluded from the final analyses. The texts were organized in such a manner that the metaphorical text played before its corresponding non-metaphorical text with an interval. At the next round, the non-metaphorical text was played before its metaphorical version.
    The sample was selected through convenience sampling which included 80 twenty to twenty-five-year-old students of Foreign Languages School and Management School of Allameh Tabatabai University in Tehran. Since variations in memory capacity can affect the test results, they were given a Persian word recognition test to ensure relative consistency among all participants' memory capacity.
     The test processes in the visual and auditory tests were the same except in the method of presenting the texts on the screen or playing through the headphone.
    In this study, descriptive and inferential statistical methods were used for analyzing the data and providing tentative answers to the research questions. All the analyses were implemented SPSS V.23 software. To analyse the data in each of the visual and auditory tasks separately, Friedman non-parameter test was used. For comparing the data of the visual and auditory tasks, Mann-Whitney test was used.
    Results indicated that in metaphorical texts, there are traces of the non-metaphorical text`s main schema. This finding brings us closer to the assumption that it is source domain`s schema that projects on target domain in metaphors and makes it more understandable.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Conceptual metaphor, Schema, Recognition memory, Allegoric analogy.

نویسندگان مقاله فاطمه شفیعی | Fatemeh Shafiei
PhD Candidate of Cognitive Linguistics. Institute for Cognitive Sciences Studies, Department of Cognitive Linguistics
دانشجوی دکتری زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران

حبیب‌الله قاسم‌زاده | Habibollah Ghassemzadeh
Professor, Department of Psychiatry, Tehran University of Medical Sciences
استاد، دپارتمان روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حسن عشایری | Hassan Ashayeri
Professor, Department of Rehabilitation, Iran University of Medical Sciences
استاد، دانشکدۀ توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

فرزانه صفوی‌منش | Farzaneh Safavimanesh
Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Institute for Brain and Cognitive Science, Department of Cognitive Modeling
استادیار، دپارتمان مدل‎سازی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

مهدی پورمحمّد | Mehdi Pourmohammad
PhD. Assistant Professor.,Institute for Cognitive Sciences Studies, Department of Cognitive Linguistics
استادیار، دپارتمان زبان‎شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24842-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات