|
جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش صریح و ضمنی بر پردازش نحو زبان خارجی: آزمون قضاوت گرامری زماندار |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از بحثهایی که همواره در حوزۀ فراگیری زبان دوم مطرح بوده، این است که آیا میتوان صورتهای زبانی را از طریق یادگیری آگاهانۀ قواعد فراگرفت و یا اینکه باید در محیط استفادۀ معنادار زبان یاد گرفته شود. از یک سو، برخی محققان از امکان وقوع یادگیری بدون آگاهی انتقاد میکنند و از سوی دیگر، برخی این بحث را مطرح میکنند که آیا یادگیری صریح میتواند مبنای بازیابی آنی و خودکار دانش را فراهم آورد. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تأثیر روشهای آموزش صریح و ضمنی بر سرعت پردازش نحو در فارسیزبانانی است که زبان فرانسه را بهمنزلۀ زبان جدید فرامیگیرند. 32 دانشجوی تحصیلات تکمیلی که هیچگونه آشنایی قبلی با زبان فرانسه نداشتند، در این مطالعه شرکت کردند. آزمون قضاوت دستوری زماندار متشکل از 60 جملۀ دستوری و 60 جملۀ غیردستوری که در آن خطای نحوی وجود داشت بهمنزلۀ محرک انتخاب و با استفاده از نرمافزار Pschtoolbox ارائه شد. شرکتکنندگان قضاوت خود در مورد درست یا غلط بودن جملات را با فشردن کلید راست یا چپ اعلام میکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی ـ تست و تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد، سرعت پردازش نحو زبان خارجی از شرایط آموزشی تأثیر چندانی نمیپذیرد و عملکرد یادگیرندگان هر دو گروه آموزشی صریح و ضمنی تفاوت معناداری نداشت. بهعلاوه، تحلیلهای مجزا بر روی زمان واکنش دو گروه در انواع پاسخها به محرک نشان داد زبانآموزان در هر دو گروه در زمان تشخیص «درست» بودن جملات دستوری و یا «غلط» بودن جملات غیردستوری واکنش سریعتری از خود نشان دادهاند که گواه این مسئله است که هر دو گروه به دانش ضمنی نحو زبان جدید دست یافتهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، آموزش صریح، آموزش ضمنی، نحو زبان خارجی، آزمون قضاوت دستوری، زمان واکنش. |
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation of the Effect of Explicit and Implicit Instruction on L2 Syntactic Processing: A Timed Grammaticality Judgement Task |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the central issues in second language acquisition research has been whether grammar should be learned consciously or it can be acquired in meaningful language use. On the one hand, researchers question the possibility of learning without awareness and on the other hand some raise the concern that implicit learning may not lead to spontaneous automatic retrieval of language knowledge. The present study aims to investigate the effect of implicit and explicit instruction on L2 syntactic processing of Persian natives who learn French as a novel language. Thirty-two graduate students with no previous background in French participated in the study. A Timed grammaticality judgement task consisting of 60 syntactically correct and 60 syntactically violated stimuli were presented through Pychtoolbox. The participants pressed the right or left button to judge each sentence. Independent T-test and mixed ANOVA were run to analyze the data. The results showed that the syntactic processing speed is not affected by the training condition as there was no statistically significant difference between the performance of two groups in terms of accuracy of the responses. Separate analyses on the reaction times showed that learners in both groups responded more quickly when judging the grammaticality of correct sentences and the ungrammaticality of syntactically violated sentences which implies that all learners had gained implicit knowledge. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Explicit instruction, Implicit instruction, Second language, Syntax timed, A Grammaticality judgment, Task reaction time. |
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا ویسی | Soheila Veisi English Department, Tarbiat Modares University گروه زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس
رضا غفارثمر | Reza Ghafarsamar Associate Professor of English Language Teaching, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
غلامرضا کیانی |
محمد مؤمنیان | Mohammad Momenian Division of Speech and Hearing Sciences, Faculty of Education, The University of Hong Kong, Pok Fu Lam, Hong Kong استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41460-3&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|