|
جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۶۳-۳۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی بر میزان یادگیری و انگیزۀ دانشآموزان در زبان عربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تدریس زبان عربی از طریق بازی، یکی از بهترین راهها برای افزایش انگیزه و یادگیری دانشآموزان است. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر بازیهای آموزشی عربی بر یادگیری و انگیزۀ درونی و بیرونی دانشآموزان مدارس دخترانۀ شهرستان ساوه است که با روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پایۀ هفتم دو مدرسه در شهرستان ساوه به تعداد 210 نفر بود که بهصورت تصادفی، 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ اصلاحشدۀ انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشهای استاندارد محققساخته بود. آموزش مبتنی بر بازی در 4 جلسۀ 30 دقیقهای انجام شد. بازیها بهصورت الکترونیکی و محققساخته و برای دستیابی به اهداف آموزشی ترجمهای برخی دروس عربی هفتم طراحی شده بودند. ارزیابی علمی بهکمک دو آزمون همتا بهصورت کمّی انجام شد. متغیر انگیزه با استفاده از پرسشنامۀ اصلاحشدۀ هارتر بهروش لیکرت محاسبه شد. دادههای بهدست آمده با روش t گروههای مستقل در نرمافزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که تدریس زبان عربی از طریق بازی بر یادگیری و انگیزۀ دانشآموزان تأثیر معناداری ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، روش تدریس بازیمحور، آموزش زبان دوم، زبان عربی، یادگیری، انگیزه. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Game-Based Laerning on Students' Learning and Motivation in Arabic language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Teaching Arabic through play is one of the best ways to increase students' motivation and learning. The main purpose of this article is to investigate the impact of Arabic educational games on learning and inner and outer motivation of female students in Saveh city. This study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of 210 seventh grade students in two schools in Saveh city, 30 were randomly assigned to the experimental group and 30 to the control group. Data collection tools included the modified Harter Academic Motivation Questionnaire (1981) and a standard researcher-made questionnaire. The game-based training was conducted in four 30-minute sessions. The games were designed electronically and researcher-made to achieve the translational educational goals of some seventh grade Arabic lessons. The scientific evaluation was done by two quantitative tests. Motivation variables were calculated using the modified Harter questionnaire by Likert method. The data were analyzed by SPSS software using independent t-test. The results showed that teaching Arabic through play did not have a significant effect on students' learning and motivation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Game-centered teaching method, Second language teaching,Arabic language, Learning, Motivation. |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالله حسینی | Abdullah hoseini kharazmi University استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
عدنان اشکوری | adnan eshkevari kharazmi University استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نفیسه مجیدی | nafise majidi kharazmi University دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50467-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|