|
جستارهای زبانی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم
(بررسی موردی: کتابهای دکتر حسین خراسانی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله قصد دارد با برگشت به اواخر دهه چهل خورشیدی، شیوههای رایج آموزش زبان عربی در مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی آن زمان را بررسی کند و جایگاه طلایهداران آموزش زبان عربی به شیوۀ نوین را شناسایی کند و از این رهگذر بهطورویژه به نقد و بررسی شیوه آموزش زبان عربی دکتر حسین خراسانی در دهه 40 خورشیدی بپردازد که بهنوبهخود در آن زمان روش ابتکاری و بینظیر در ایران بوده است. نامبرده با تألیف یک کتاب سهجلدی، سه جلد کتاب با نام روش مستقیمِ (Direct Methode) آموزش زبان و ادبیات عربی، توانست طرحی نو و جامع و شامل در آموزش زبان عربی به فارسیزبانان، دراندازد. مؤلف مرحوم، با الهام از الگوهای رایج در آموزش زبان به شیوه مستقیم، قصد داشت تمام مهارتهای چهارگانه زبان عربی را به انواع مخاطبان ایرانی و متناسب با فرهنگ و سابقه آشنایی ایرانیان با زبان عربی، در یک زمانبندی معلوم (60 جلسه) یاد دهد؛ امری که درباره آموزش زبان عربی در زمان تألیف کتاب، سابقه نداشته است. اما متأسفانه کتابهای یادشده ناشناخته مانده و جایگاه آن در فرایند آموزش زبان عربی در ایران مورد معرفی، بررسی و نقد واقع نشده است. این مقاله قصد دارد با معرفی همهجانبه این مجموعه، به نقد و بررسی آن بپردازد و در کنار محاسن آن، برخی کمبودهای آن را بیان و بررسی کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، آموزش زبان عربی،ایران،روش مستقیم،روش نوین و حسین خراسانی |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
خلیل پروینی | Khalil Parvini Associated Professor, Arabic Language & Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3261&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|