|
جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوههای معناپردازی در تصویر و کلام بیلبوردهای تبلیغاتی با رویکردی نقشگرا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقشگرایی با توجه به ویژگیهای نشانهشناسی اجتماعی و نشانهمعناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقشگراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامیاند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظاممند از نظر فرانقشهای تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوههای معناپردازی تحلیل شده است. یافتهها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقشگرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقشگرای هلیدی با ویژگیهای نشانهشناختی اجتماعی، انگارهای مناسب برای نیل و حصول شیوههای بیان معناست و بهخوبی میتواند اساس طبقهبندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان میدهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام میشود و تبلور و تجلی فرانقشهای یادشده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد درحقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایههای کلامی و تصویری در آن برقرار میشود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم میآورد. واژههای کلیدی: معناپردازی، فرانقشهای تجربی و متنی و بینافردی، استعاره، پیوند بینامتنیهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقشگرایی با توجه به ویژگیهای نشانهشناسی اجتماعی و نشانهمعناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقشگراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامیاند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظاممند از نظر فرانقشهای تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوههای معناپردازی تحلیل شده است. یافتهها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقشگرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقشگرای هلیدی با ویژگیهای نشانهشناختی اجتماعی، انگارهای مناسب برای نیل و حصول شیوههای بیان معناست و بهخوبی میتواند اساس طبقهبندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان میدهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام میشود و تبلور و تجلی فرانقشهای یادشده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد درحقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایههای کلامی و تصویری در آن برقرار میشود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم میآورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، معناپردازی، فرانقشهای تجربی و متنی و بینافردی، استعاره، پیوند بینامتنی |
|
عنوان انگلیسی |
Semiosis in Visual and Textual Texts of Advertising Billboards :A Functional Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of present article is studying Tehran billboards based on Halliday’s functionalism regarding social semiotics. Communicative and functional roles are the main roles of language in functional approaches. Advertising billboards are tools trying to communicate and transfer messages to audience. They try to communicate with the audience and convey meaning and message through a variety of multi-layered texts. Each billboard image is sometimes a text that contains different elements such as color, shape, line, and speech, and there are always different linguistic and extralinguistic factors involved in conveying commercial messages. In this paper, an attempt is made to represent the three experiential, interpersonal and textual metafunctions in the image and speech of advertising billboards from the perspective of Halliday’s functional approach and to determine how to convey meaning through semiotic mechanisms. Therefore, in order to accomplish the objectives of the paper (representing the metafunctions in images and speeches of billboards),the topics of social semiotics, semiotics of images, metaphor, action and tension processes of discourse are also discussed to explain how to convey meaning through verbal and visual signs. The main assumption is that advertisers have been able to convey and express meaning through words and images by using theoretical mechanisms and metafunctions of Halliday’s functional grammar and its connection with the field of special discourse. Therefore, in order to conduct the research, during a simple random sampling with a free subject, billboards in Tehran were photographed and then the research data were analyzed by analytical research methodology. Billboards containing visual and textual texts have been analaysed in accordance with theoretical mechanism of systematic grammer in terms of ideational, interpersonal, textual metafunctions and semiotics to achieve semiosis methods. Findings confirmed the desirable performance of this functional theory in the field of advetising billboards. Results of this study indicates that Halliday functional approach with its sociological semiotic features is an ideal model for achieving and gaining means of expressing meaning and can well be the basis of classifying, analyzing and explaining words as well as image. In these billboards textual texts have informative function and visual texts have expressives function.The current article shows that interpretation of meaning is done in different methods in multi-layer texts of billboards and the manifestation and embodiment of mentioned metafunctions are indicative of the fact that each advertising billboard is in fact a unitary and integrated text and the coherence resulted from aggregation of verbal and visual layers, provides a suitable basis for the semiosis of the various concepts and transmission of it to the audience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Semiosis, Ideational- Interpersonal and Textual Metafunction, Metaphor, Intertextual Links. |
|
نویسندگان مقاله |
فروغ کاظمی | Foroogh Kazemi Associate Professor of Linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. عضو هیات علمی و مدیر گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
بهناز بیرون راه | Behnaz Birunrah Department of Linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-13568-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|