|
جستارهای زبانی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۸۳-۲۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اعتبارسنجی معیارنمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی فردوسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مهارت صحبت کردن بخش بسیار مهمی از توانایی زبانی افراد را دربر میگیرد. بهرهمندی از این مهارت در محیط دانشگاه نیز اهمیت بسزایی دارد؛ اما سنجش صحبت کردن کار چندان سادهای نیست و با مشکلاتی مانند دشواری در نمرهدهی روبهرو است. در این پژوهش تلاش شده است تا میزان اعتبارِ معیار نمرهدهی مهارت صحبت کردن در آزمون جامع زبان فارسی مرکز بینالمللی دانشگاه فردوسی مشهد مطالعه شود. به همین منظور، نتایج بهدست آمده از یکی از آزمونهای برگزارشده در این مرکز بهوسیله مدلهای آماری راش و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج نشان داد که پایایی آزمونگیرنده 97 درصد است. این عدد بیانگر درک نسبتاً یکسان آزمونگیرندگان از معیار نمرهدهی است. همچنین، در این آزمون، آزمونگیرندگان توانستهاند بهشکل مناسبی مقیاس نمرهدهی را برای آزموندهندگان با تواناییهای مختلف بهکار گیرند؛ زیرا آستانههای بهدستآمده بر اساس مدل راش، سیر صعودی منظمی داشتهاند. نقشه آزموندهنده - پرسش نیز نشان میدهد که معیار نمرهدهی توانایی تمییز زبانآموزان ضعیف، متوسط و قوی از یکدیگر را داشته است. با این حال، در بالای طیف توانمندی آزموندهندگان، هشت آزموندهنده قرار گرفته است که هیچ نمرهای متناسب با سطح توانمندیشان دیده نمیشود؛ یعنی معیار نمرهدهی در تمییز آنها کارآمد نبوده است. از سوی دیگر، بار عاملی بهدست آمده برای سه سازه شیوه بیان، کیفیت زبان و بسط موضوع بهترتیب 76، 78 و 74 درصد بوده است. این امر نشان میدهد تقسیم توانایی صحبت کردن به سه عامل یادشده متناسب و دقیق است و هر کدام از این سازهها توانمندی متفاوتی را سنجش میکنند. از این میان کیفیت زبان بیشترین و سازۀ بسط موضوع، کمترین میزان بار عاملی را داشتهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، اعتبارسنجی، مهارت صحبت کردن، معیار نمرهدهی، راش، تحلیل عاملی، آزمون جامع زبان فارسی فردوسی. |
|
عنوان انگلیسی |
The validity of speaking scoring rubric in Ferdowsi Persian Proficiency test |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The ability to speak is an important part of every body’s language proficiency. This ability plays an important role in the academic life of students. But scoring and assessing speaking is not easy. In this research, we try to study the validity of Ferdowsi University’s Persian proficiency test. We know that every test has a certain amount of error; but in scoring speaking ability if the scoring rubric is designed in a scientific way, the score attributed to the speakerschr('39') speech ability is likely to be very similar to their actual language ability. In other words, the appropriate scoring rubric can have a significant effect on reducing the error rate of the test. In norm-reference tests, this can be achieved only when test designers can say what scoring constructs they intend to measure and how successful they are in achieving that goal. Also, it should be clear whether the scoring scale can distinguish weak, medium, and strong test takers. On the other hand, in applying the scoring rubric , the level of consensus of the scorers should be clear. In order to see how successful is the scoring rubric in Ferdowsi Persian proficiency test, in measuring the test taker’s speaking ability, the authors analyzed the result of one of the proficiency tests administered at Ferdowsi University with Rasch model and factor analysis. The result showed that scorer reliability is 0.97 which is so high. It showed that scorers have the same understanding of the scoring rubric. This means that the scorers have given the test takers a relatively stable score, which is a strong point for the test. Also, the scores have used the scoring rubric properly because the cut score goes up in an organized way as the ability of test-takers increase. Each of the four thresholds obtained by the Rash statistical model differs by approximately 5 degrees, respectively. A regular increase in thresholds is commensurate with the ability of the test takers. This indicates a correct understanding of the scorers of the 5 grades specified in the scoring rubric; in other words, scorers have a good understanding of the level of competence of test takers and its relationship with the grades in the scoring rubric. The Wright map shoes that the scoring rubric can differentiate basic, intermediate and advanced test-takers well. Although on the top of the map there are 8 test-takers which there is no score for them that means the needs some higher scores for them. On the other hand, factor load for three constructs, delivery, language use and topic development are 0.74, 0.78 and 0.76. This shows that dividing speaking ability into these three constructs is proper while language use has the highest factor load and topic development has the lowest factor load. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Language assessment, Speaking skill, Scoring rubric, Rasch, Factor analysis, Ferdowsi Persian proficiency test, Validity. |
|
نویسندگان مقاله |
محسن رودمعجنی | Mohsen Roudmajani PhD Candidate in Persian Language and Literature, Ferdowsi University, Mashhad, Iran دانشآموختۀ دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
احسان قبول | Ehsan Ghabol Assistant Professor of Persian Language and Literature, Ferdowsi University, Mashhad, Iran. استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27793-5&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|