جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱-۳۳

عنوان فارسی رد‌پای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال)
چکیده فارسی مقاله هویت واژگانی یعنی مفهوم یک واژه که می­تواند در سرتاسر هر متن با واژه بیان شود یا با کلمه­ها و ساختارهای متعدد به آن مفهوم اشاره شود. تمرکز این تحقیق جست­وجوی ابزارهای زبانی است که با استفاده از آن­ها در یک روایت هویت واحد و پیوسته­ای از سوی عبارت­های متناوب بیان می­شود. برای انجام این کار 80 کودک و بزرگ­سال مؤنث در پژوهش حاضر شرکت و فیلم بدون کلام داستان «گلابی» را روایت کردند. پس از ضبط و پیاده­سازی، داده‌ها تحلیل آماری شدند. برای دسته­بندی واژه­ها و تحلیل­ کیفی از مفهوم سطح اصلی رُش استفاده شد. هر دو گروه در استفاده از واژه­های کل یکسان بودند، اما کاربرد واژه­ها در سطح جز در دو گروه تفاوت معناداری را نشان داد. علاوه ­بر این، در بررسی رد­پای هویت واژگانی هم دو گروه تفاوت معناداری داشتند. به این ترتیب که پس از اولین اشاره به یک مفهوم، ارجاع به همان مفهوم را به شیوۀ متفاوتی تا انتهای روایت انجام دادند، هرچند عدم تغییر واژه و ارجاع واحد به مفهومی واحد در هردو گروه بسامد بالایی داشت. با اینکه به­نظر می‌رسد در سن 9 ‌سالگی مخزن واژگانی کودک بسیار شبیه بزرگ­سالان شده باشد، اما بر­اساس نتایج حاصل از این پژوهش، همچنان باید تفاوت دانش واژگانی این دو ردۀ سنی را در تهیۀ محتواهای مختلف درنظر داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت واژه‌ها، شفاهی‌سازی، روایت، داستان «گلابی».

عنوان انگلیسی The trace of word’s identity in verbalizing of narratives
چکیده انگلیسی مقاله The focus of this research is on lingual instruments which can be used for tracing a single identity through the text. 80 girls and women attended in this study and narrated the Pear Story. Pear Story is a universal nonverbal film which is designed by Chafe in 1980. The data were stored and were analyzed by statistical tests. For qualitative analysis the concept of Roach’s basic level was used. Both groups were equal in using the hyponym words but they were different in using the opposite side. They also were different in tracing the identity of words. It means that they have referent to a word after its first mentioning, although equal referring to a word in all text had high frequency in both groups. It seems that children became similar in their vocabulary to adults; but based these results we have to consider the differences in every content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله word identity,verbalizing,narratives,Pear Story

نویسندگان مقاله الهام اخلاقی باقوجری | Elham Akhlaghi Baghoojari
Ferdowsi University of Mashhad
دانش‌آموختۀ دکتری تخصصی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

شهلا شریفی | Shahla Sharifi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

علی ایزانلو | Ali Izanloo
Ferdowsi university of Mashhad
استادیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43258-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات