|
جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۳-۱۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهمیت نقش حواس پنجگانه و هیجانهای برانگیخته از حواس در زمینۀ یادگیری زبان بر همگان آشکار است. بر این اساس، مفهوم جدید هیجامد ــ که هیجان را بهمنزلۀ یکی از مؤلفههای اصلیاش در اختیار دارد ــ به حوزۀ یادگیری زبان خارجی معرفی شده است. جستار حاضر میکوشد تأثیر سطوح مختلف هیجامد را بر موفقیت زبانآموزان بررسی کند. بدین منظور، نُه واژهای که برای شرکتکنندگان این پژوهش در سطح هیچآگاهی بودند از طریق انواع هیجامد آموزش داده شدند. سپس، شرکتکنندگان یک تکلیف خواندن و درکمطلب شناختی در چارچوب جمله انجام دادند و بر اساس آموزش دریافتشده صحت جملات را تعیین کردند. تحلیل نتایج رفتاری این تکلیف آشکار ساخت که بهکارگیری سطوح مختلف هیجامد برای آموزش واژگان میتواند تفاوت آماری معناداری هم در زمینۀ دقت در پاسخدهی و هم مدت زمان پاسخدهی ایجاد کند. یافتههای این پژوهش میتواند اهمیت استفاده از حواس و هیجانهای برانگیخته از حواس را در امر آموزش و سنجش مفاهیم جدید زبانی آشکار سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش زبان برمبنای هیجامد، دقت در پاسخدهی، مدت پاسخدهی، هیجامد، هیجان. |
|
عنوان انگلیسی |
Examining Emotion in Sense-Based Teaching: A Cognitive Task of Sentence Comprehension |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The significance of the five senses and the sense-induced emotions are clear to everyone. Therefore, the newly-developed concept of emotioncy which includes emotion as one of its basic components has been introduced to the field of foreign language learning. The present study attempts to investigate the effects of the emotioncy-based vocabulary instruction on the learners’ success. To this end, nine avolved vocabulary items were selected and instructed to the participants through different emotioncy kinds. Then, the participants performed a sentence comprehension task, and, based on the instruction, decided whether the sentences were correct or not. The analysis of the behavioral data revealed that employing different emotioncy levels to teach the words could lead into a significant difference among them both in terms of the response accuracy and the response time. The findings of this study can emphasize the significance of the sense-induced emotions in, among others, teaching and testing new linguistic items. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotion,Emotioncy,Response accuracy,Response time,The Emotioncy-Based Language Instruction |
|
نویسندگان مقاله |
سحر طباطبایی فارانی | Sahar Tabatabaee Farani PhD in TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
رضا پیشقدم | Reza Pishghadam Professor of TEFL and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48485-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|