جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۳-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله
چکیده فارسی مقاله اهمیت نقش حواس پنج­گانه و هیجان­های برانگیخته از حواس در زمینۀ یادگیری زبان بر همگان آشکار است. بر این اساس، مفهوم جدید هیجامد ــ که هیجان را بهمنزلۀ یکی از مؤلفه­های اصلی­اش در اختیار دارد ــ به حوزۀ یادگیری زبان خارجی معرفی شده است. جستار حاضر می­کوشد تأثیر سطوح مختلف هیجامد را بر موفقیت زبان­آموزان بررسی کند. بدین منظور، نُه واژه­ای که برای شرکت­کنندگان این پژوهش در سطح هیچ­آگاهی بودند از طریق انواع هیجامد آموزش داده شدند. سپس، شرکت‌کنندگان یک تکلیف خواندن و درکمطلب شناختی در چارچوب جمله انجام دادند و بر اساس آموزش دریافتشده صحت جملات را تعیین کردند. تحلیل نتایج رفتاری این تکلیف آشکار ساخت که بهکارگیری سطوح مختلف هیجامد برای آموزش واژگان می­تواند تفاوت آماری معناداری هم در زمینۀ دقت در پاسخ­دهی و هم مدت زمان پاسخ­دهی ایجاد کند. یافته­های این پژوهش می­تواند اهمیت استفاده از حواس و هیجان‌های برانگیخته از حواس را در امر آموزش و سنجش مفاهیم جدید زبانی آشکار سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش زبان برمبنای هیجامد، دقت در پاسخ‌دهی، مدت پاسخ‌دهی، هیجامد، هیجان.

عنوان انگلیسی Examining Emotion in Sense-Based Teaching: A Cognitive Task of Sentence Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله The significance of the five senses and the sense-induced emotions are clear to everyone. Therefore, the newly-developed concept of emotioncy which includes emotion as one of its basic components has been introduced to the field of foreign language learning. The present study attempts to investigate the effects of the emotioncy-based vocabulary instruction on the learners’ success. To this end, nine avolved vocabulary items were selected and instructed to the participants through different emotioncy kinds. Then, the participants performed a sentence comprehension task, and, based on the instruction, decided whether the sentences were correct or not. The analysis of the behavioral data revealed that employing different emotioncy levels to teach the words could lead into a significant difference among them both in terms of the response accuracy and the response time. The findings of this study can emphasize the significance of the sense-induced emotions in, among others, teaching and testing new linguistic items.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion,Emotioncy,Response accuracy,Response time,The Emotioncy-Based Language Instruction

نویسندگان مقاله سحر طباطبایی فارانی | Sahar Tabatabaee Farani
PhD in TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

رضا پیشقدم | Reza Pishghadam
Professor of TEFL and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48485-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات