|
جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱۲۰-۱۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش استعارههای مفهومی در پدیدههای اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش استعارههای مفهومی منتج از سوگیریهای اقتصاد رفتاری بود. به این منظور، به طور خاص، ارزشگذاری غیرمنطقی، برچسب زدن و جایگزینی ارزشهای بازاری با ارزشهای اجتماعی در تصمیم خرید (حداکثر میزان پرداختی( و فروش (حداقل میزان دریافتی) شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. برای استخراج استعارههای مفهومی مذکور، در فاز اول این پژوهش نتایج مطالعات میدانی را برروی یک گروه 30 نفره بررسی کردیم و سپس با بهره گیری از روش نیمهآزمایشی، میزان اثرگذاری این استعارهها بر 30 شرکت کننده دیگر را در دو مرحله آزمایش مورد مطالعه قرار دادیم. تحلیل واریانس دادههای بدست آمده از این مطالعه نشان داد که استعارههای مفهومی بر تصمیم خرید و فروش شرکتکنندگان تأثیری نمیگذارد. با این وجود، در رفتار خرید، استعارههای مفهومی منتج از ارزشگذاری غیرمنطقی بیشتر از سایر سوگیریها اثرگذار هستند و در رفتار فروش، استعارههای مفهومی جایگزینی ارزشهای بازاری با ارزشهای اجتماعی، نسبت به سایر سوگیریها اثرگذار هستند. نتایج این مطالعه نشان داد که سه قاعده رفتاری مذکور که سعی در پیادهسازی آنها از طریق تولید استعارههای مفهومی مرتبط داشتیم، نتوانستند بر تصمیم خرید یا فروش شرکتکنندگان اثر معنیدار بگذارند، در عین حال اثر قواعد اقتصاد رفتاری مذکور، در تصمیمات خرید و فروش متفاوت بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استعارههای مفهومی،اقتصاد رفتاری،سوگیری ارزشگذاری غیرمنطقی،سوگیری برچسب زدن،سوگیری جایگزینی ارزشهای بازاری با ارزشهای اجتماعی،نگاشت |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Conceptual Metaphors in Economics Phenomena from Behavioral Economics َ Aspect |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article investigates the role of Conceptual Metaphors of 3 behavioral economics biases, including Irrational Evaluation, Labeling, and Replacing market values with social values on Willingness to Pay (WTP) and Willingness to Accept (WTA) of Participants. To extract experimental, conceptual metaphors, the results of field studies were checked on a group of 30 participants in the first phase. In the second phase, we used the semi-pilot method on 30 other participants through 2 stages for investigating conceptual metaphors. Analysis of variances showed that that the conceptual metaphors used in this article do not influence Willingness to Pay and Willingness to Sell. However, in Willingness to Pay status, among other biases, the impact of irrational evaluations conceptual metaphors has stronger effects, whereas, in Willingness to Accept status, replacing market values with social values is stronger than other biases. The results of this research showed that three mentioned behavioral principles that were implemented through conceptual metaphors, couldnchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))t influence buying or selling decisions of participants significantly, but the efficacy of these behavioral principles were different in buying and selling decisions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
conceptual metaphors,behavioral economics,Irrational evaluation bias,Labeling Bias,Replacing Market values with Social values,Mapping |
|
نویسندگان مقاله |
هدی پناهی نژاد | Hoda Panahinejad PhD of cognitive science of language of icss دانشجوی دکتری علوم شناختی زبان پژوهشکده علوم شناختی
فرزانه صفویمنش | Farzaneh Safavimanesh Steno Diabetes Center, Copenhagen, Denmark مرکز دیابت استنو
مهدی پورمحمد | Mehdi Purmohammad Research Institute of Cognitive Sciences and Brain, Beheshti University پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی
عذرا جهانی تابش | Azra Jahanitabesh Faculty of Psychology, University of Tehran دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران
نرگس حاجی ملادرویش | Narges Hajimoladarvish Faculty of Economics, Al-Zahra University دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58605-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|