|
جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱۴۱-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدائی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خواندن از مهمترین مهارتهای زبانی است که دانش آموزان آموختن آن را در دورۀ ابتدایی و با استفاده از کتابهای فارسی آغاز می کنند. کسب مهارت خواندن مستلزم کسب توانایی در روانخوانی و درک مطلب میباشد. نظام های نویسه ای در مهارت خواندن هر زبانی نقش موثری دارد. محققان، خواندن نظامهای نویسهای عمیق را دشوارتر از نظامهای کم عمق میدانند. فارسی زبانی با نظام نویسهای عمیق محسوب میگردد زیرا تناظر بین نوشتار و گفتار آن کم است. با توجه به عمیق بودن نظام نویسهای زبان فارسی، هدف پژوهش پاسخ به این سوالات بوده است که عمق نویسهای زبان در کتابهای فارسی دورۀ ابتدائی به چه میزان است و چه تاثیری بر مهارت روانخوانی دانش آموزان این دوره دارد ؟ برای پاسخ به سوالات تحقیق ابتداء عمق نویسهای در کتابهای فارسی شش پایۀ ابتدائی بررسی گردید. سپس آزمون روانخوانی از دانشآموزان پایههای اول تا ششم ابتدائی گرفته شد. آزمون روانخوانی بر اساس سه معیار صحت، سرعت و آهنگ خواندن، از متون منتخب کتابهای فارسی در دورۀ ابتدائی اخذ گردید. نمونۀ آماری تحقیق 402 نفر از دانش آموزان ابتدائی اول تا ششم ابتدائی در شهر سمنان در سال تحصیلی 98-97 بودند. نتایج بررسیها فاصلۀ 1.42 واجی بین صورت نوشتاری و گفتاری کتابهای فارسی را نشان داد. همچنین مشخص شد که عمق نویسهای کتابهای فارسی تاثیر معناداری بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدائی ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت روانخوانی،دورۀ ابتدائی،عمق نویسهای،زبان فارسی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of orthography depth of Farsi text books on the ability of students’ reading fluency in primary schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Reading is one of the most important language skills that students begin to learn it in primary school by means of Farsi textbooks. Reading fluency and reading comprehension are necessary for acquiring reading skill. Orthography systems of every language effects on reading. Researchers believe that reading of deep orthography is harder than shallow one. Farsi is one the languages with deep orthography system, because there isn’t one by one correspondence between orthography and speech. The aim of this research is replying to these questions: how much is the orthography depth in Farsi textbooks of primary schools and its relationship with reading fluently. For this purpose, the orthography depth was evaluated in Farsi textbooks from first grade to sixth in primary school. After that reading fluency tests were taken from students of grade one to six in primary school based on chosen texts. Fluency test scales were correctness, speed and intonation of reading. The Samples were students in primary school in Semnan in 1397-1398 school year. 402 students from different primary school, grade one to six took part in reading fluency tests. Results show that the distance between writing and reading is 1,42 phonemes in Farsi textbooks, and there is no significant relationship between orthography depth and ability to read fluently in primary schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
reading fluently,primary period,orthography depth,Farsi language |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته سراج | Fereshteh Seraj Payame Noor University دانشگاه پیام نور. مرکز تحصیلات تکمیلی
بلقیس روشن | Belghis Rovshan Associate professor, Payame Noor University, Tehran, Iran دانشیار گروه زبانشناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور. مرکز تحصیلات تکمیلی
آرزو نجفیان | Arezoo Najafiyan Associate professor, Payame Noor University دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
فاطمه یوسفی راد | Fatemeh Yousefirad Associate professor, Payame Noor University استادیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17125-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|