جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱۴۱-۱۶۰

عنوان فارسی بررسی عمق نویسه‌ای کتاب‌های فارسی بر مهارت روان‌خوانی دانش‌آموزان دورۀ ابتدائی
چکیده فارسی مقاله   خواندن  از مهم­ترین مهارت­های زبانی است که دانش آموزان آموختن آن را در دورۀ ابتدایی و با استفاده از کتاب­های فارسی آغاز می کنند. کسب مهارت خواندن مستلزم کسب توانایی در روان­خوانی و درک مطلب می­باشد.  نظام های نویسه ای در مهارت خواندن  هر زبانی نقش موثری دارد. محققان، خواندن  نظام­های نویسه­ای عمیق را دشوارتر از نظام­های کم عمق می­دانند. فارسی زبانی با نظام نویسه­ای عمیق محسوب می­گردد زیرا  تناظر بین نوشتار و گفتار آن کم است.  با توجه به عمیق بودن نظام نویسه­ای زبان فارسی، هدف پژوهش پاسخ به این سوالات بوده است که عمق نویسه­ای زبان در  کتاب­های فارسی دورۀ ابتدائی به چه میزان است و چه تاثیری  بر مهارت روان­خوانی دانش آموزان این دوره دارد ؟ برای پاسخ به سوالات تحقیق ابتداء  عمق نویسه­ای در کتاب­های فارسی شش پایۀ ابتدائی بررسی گردید. سپس آزمون روان­خوانی از دانش­آموزان پایه­های اول تا ششم ابتدائی گرفته شد. آزمون روانخوانی بر اساس سه معیار صحت، سرعت و آهنگ خواندن، از متون منتخب کتاب­های  فارسی در دورۀ ابتدائی اخذ گردید. نمونۀ آماری تحقیق 402 نفر از دانش آموزان ابتدائی اول تا ششم ابتدائی در شهر سمنان  در سال تحصیلی 98-97 بودند. نتایج بررسی­ها فاصلۀ 1.42 واجی بین صورت نوشتاری و گفتاری کتاب­های فارسی را نشان داد. همچنین مشخص شد که عمق نویسه­ای کتاب­های فارسی  تاثیر معناداری بر مهارت روان­خوانی دانش­آموزان دورۀ ابتدائی  ندارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت روان‌خوانی،دورۀ ابتدائی،عمق نویسه‌ای،زبان فارسی

عنوان انگلیسی Study of orthography depth of Farsi text books on the ability of students’ reading fluency in primary schools
چکیده انگلیسی مقاله Reading is one of the most important language skills that students begin to learn it in primary school by means of Farsi textbooks.  Reading fluency and reading comprehension are necessary for acquiring reading skill. Orthography systems of every language effects on reading. Researchers believe that reading of deep orthography is harder than shallow one.  Farsi is one the languages with deep orthography system, because there isn’t one by one correspondence between orthography and speech. The aim of this research is replying to these questions: how much is the orthography depth in Farsi textbooks of primary schools and its relationship with reading fluently. For this purpose, the orthography depth was evaluated in Farsi textbooks from first grade to sixth in primary school. After that reading fluency tests were taken from students of grade one to six in primary school based on chosen texts. Fluency test scales were correctness, speed and intonation of reading. The Samples were students in primary school in Semnan in 1397-1398 school year. 402 students from different primary school, grade one to six took part in reading fluency tests.  Results show that the distance between writing and reading is 1,42 phonemes in Farsi  textbooks, and there is no significant relationship between orthography depth and ability to read fluently in primary schools.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله reading fluently,primary period,orthography depth,Farsi language

نویسندگان مقاله فرشته سراج | Fereshteh Seraj
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور. مرکز تحصیلات تکمیلی

بلقیس روشن | Belghis Rovshan
Associate professor, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشیار گروه زبانشناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور. مرکز تحصیلات تکمیلی

آرزو نجفیان | Arezoo Najafiyan
Associate professor, Payame Noor University
دانشیار گروه زبانشناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور

فاطمه یوسفی راد | Fatemeh Yousefirad
Associate professor, Payame Noor University
استادیار گروه زبانشناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17125-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات