|
جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱۶۱-۱۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
بسیاری ازمشکلات موجود مدرسان ازعدم وجود برنامه نظارتی مدون نشأت میگیرد و پیاده سازی نظارت آموزشی بصورت اصولی میتواندنه تنها در حل مشکلات مدرسان موثرباشد، بلکه موجب افزایش انگیزه آنها شود. از اینرو؛ استفاده از یک مدل نظارتی آموزشی میتواند، به بهینه سازی کیفیت عملکرد نظارتی مشاوران آموزشی کمک نماید. لذا هدف ازاین پژوهش بررسی اثر بخشی مدل نظارت آموزشی در کلاسهای زبان فرانسه درایران با بهره گیری ازنظریه کنش موقعیت بنیادبود. این مطالعه به روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مشاوران آموزشی بودند که تعداد 7 نفراز آنها بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. متغیر وابسته (کیفیت نظارت) قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (مدل بهینه ساز نظارت) اندازهگیری گردید. درمقایسه میانگین نمره کیفیت نظارت درگروه مشاوران قبل و بعد از مداخله آموزشی و با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، میانگین نمره و انحراف معیار قبل از مداخله (111.42±19.07 ) و پس ازمداخله(155.85±22.13)به دستآمد و براساس آزمون تی زوجی با توجه به سطح معناداری به دست آمده، اختلاف آماری معنا داری بین میانگین نمرات قبل و پس از مداخله مشاهده گردید. بنابراین آموزش مشاوران آموزشی براساس مدل نظارتی پیشنهادی در سطح معناداری (p <0.05) اثربخش بود. باتوجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که، با بهره گیری از مدل طراحی شده نظارت آموزشی، می توان مشاوران آموزشی، با کیفیت عملکرد موثر، تربیت نمود، زیرا که اصول نظارت آموزشی قابل یادگیری میباشد و این نیز به نوبه خود، منجر به موفقیت در فرایند آموزش-یادگیری میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهینه سازی،دوره آموزشی،مشاور،نظریه کنش موقعیت بنیاد |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of the educational supervision model of French classes in Iranian language schools using the situated action theory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Many of the existing problems of teachers arise from the lack of a written supervision program,and the implementation of educational supervision in principle can not only be effective in solving the problems of teachers,but also increase their motivation. Therefore,having an educational observation model can be effective in optimizing the performance of educational consultants.The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the educational supervision model in French language classes in Iran using the situated action theory. This study was performed by quasi-experimental pretest-posttest single-group method. The statistical population included all educational consultants,7 of whom were selected by convenience sampling.The dependent variable (monitoring quality) was measured before and after the implementation of the independent variable (monitoring optimization model). Comparing the mean score of supervision quality in the group of counselors before and after the educational intervention and according to the results of the study,the mean score and standard deviation before the intervention (19.07 11 111.42)and after the intervention (22.13 15 155.85) was obtained Based on the paired t-test,according to the level of significance obtained,a statistically significant difference was observed between the mean scores before and after the intervention.Therefore,training of educational consultants based on the proposed supervisory model was effective at a significant level (p <0.05). According to the research findings,it can be concluded that,by using the designed model of educational supervision,educational consultants can be trained with effective quality of performance,because the principles of educational supervision can be learned and this in turn leads to success in the teaching-learning process. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Consultant,Optimization,Situated action Theory,Training Course |
|
نویسندگان مقاله |
راضیه صادقپور | Razieh Sadeghpour Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
پریوش صفا | Parivash Safa Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
محمود رضا گشمردی | Mahmoud Reza Gashmardi Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19749-5&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|