|
جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۲۰۱-۲۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر شبکههای پیامرسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانشآموزان نوجوان پسر ایرانی دوره اول متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
شبکه های پیام رسان مجازی و زبان اینترنت هم زمان در حال شکل گیری و نیز زایش گونه های کاربردی زبان و زبان های جدید به مثابه ابزار ارتباطی هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکه های پیام رسان مجازی تلگرام و سروش بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری نوجوانان پسر ایرانی است. برای انجام این تحقیق، ابتدا 60 دانش آموز 13 الی 15 ساله از دبیرستان سمپاد رشت دوره اول متوسطه با روش نمونه گیری غیر احتمالیِ در دسترس انتخاب شدند. سپس 837 پاره گفتار از گفتگوی اینترنتی مورد استفاده آنان که در شبکه های مجازی به کار رفت، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. به مدت یک ماه رفتارهای کلامی و اجتماعی آن ها در قالب متن گفتاری و نوشتاری ضبط و آوانگاری گردید. بدین منظور، تحلیل داده ها در دو بخش توصیف و تبیین انجام گرفت، در بخش توصیف داده ها براساس مشخصه های آرای کریستال (2004)، و نگارندگان در باب گفتمان اینترنتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. برای رسیدن به تبین نیز تأثیر شبکه های اینترنتی و سبک کاربردی متن نوشتاری، گفتمان اینترنتی نوجوانان با استناد بر اصول چهارگانه مشارکت گرایس (1975) سنجش و ارزیابی گردید. طبق نتایج های بدست آمده از دستآوردهای تحقیق، فضای مجازی برای بقای توانش ارتباطی، زایش و خلق گونه های مجازی در قالب سبک نشاندار نوشتاری از زبان فارسی را برای اهداف رسانه اجتماعی منجر می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبکههای پیامرسان مجازی،زبان اینترنت،سبک نشاندار نوشتاری،سبک کاربردی متن |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Virtual Networks on Iranian Junior Male Students' Register of written Text |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Virtual networks and internet language have now been shaped by and are shaping language and registers as communicative tools. The present study aimed at investigating the effect which the internet is making on the language, the discourse and the writing style of Iranian male teenager students in cyberspaces of Telegram and Soroush. To conduct the research project, initially, 60 junior high school students from SAMPAD, Rasht, at the ages of 13-15 years old were selected through non-probability convenience sampling joined in a common group on the social media as the members. Then, 837 utterances from students Netspeak were selected through purposeful sampling. Their social and verbal behaviors including written and spoken had been recorded and transcribed for one month. To this end, the data were analyzed into two levels of description and explanation. At the level of description, the features of network discourse inspired by Crystal (2004) were represented. Along with Crystalchr('39')s classifications, this study achieved to other features peculiar to Persian networks and abilities. At the explanation level, the network discourse which was inspired by Gricean (1975) model, revealed that the cooperative principles worked differently. the results manifested that cyberspace for the survival of communicative competence generated the virtual variety as marked written register of Persian language for social media purposes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Virtual networks,Internet language,Textual register,Marked writing style |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه نوروزی | Masoumeh Norouzi Islamic Azad University, Rasht branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
معصومه ارجمندی | Masoumeh Arjmandi Assistant Professor in Linguistics, Islamic Azad University, Rasht branch استادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48977-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|