جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۲۸۱-۳۰۰

عنوان فارسی نقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم
چکیده فارسی مقاله

علاقه‏ی روزافزون به انجام تحقیقات انگیزشی مرتبط با کلاس درس از سال 1975 تاکنون در حال گسترش است و تاکنون پژوهش­های بسیاری برمبنای مدل­ها گوناگون انگیزشی صورت گرفته است. در پژوهش حاضر تاثیر متغبرهای جنسیت، سن و مقطع تحصیلی فارسی­آموزان بر عوامل انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم مورد تحلیل و بررسی قرار گرقت. بدین منظور از «پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم» برگرقته از پژوهش خالقی­زاده و دیگران (1398) استفاده شد، و 300 فارسی‏آموز (زن و مرد از ملیت‏‏ها و مقاطع تحصیلی مختلف) که در بازه سنی 18 تا 50 قرار داشتند، از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) در قزوین، و دانشگاه علوم پزشکی تهران، به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که 16 مولفه پیشنهادی، تاثیر معنی‏داری بر انگیزه زبان‏آموزان داشتند. همچنین مؤلفه‏های تعیین‏کننده‌ انگیزه، از نظر رتبه، تاثیر یکسانی بر میزان انگیزه‌ی فارسی آموزان ایرانی ندارند. علاوه‏بر‏این، نتایج نشان داد زنان و مردان در برخی عوامل انگیزشی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین مشخص شد که گروه‌های سنی بالاتر نسبت به سنین پایین‌تر از رفتار انگیزشی بیشتری برخوردار هستند. بین مدرک تحصیلی (سطح تحصیلات) و برخی متغیرهای انگیزشی نیز رابطه معنی‏داری مشاهده گردید.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم خودهای انگیزشی،یادگیری زبان فارسی،فارسی‌آموزان غیرایرانی،جنسیت،سن،مقطع تحصیلی.

عنوان انگلیسی The Role of Gender, Age, and Degree in Motivation to Learn Persian as a Second Language
چکیده انگلیسی مقاله

There has been a growing interest in class-related motivational research since 1975, and many studies have been conducted on a variety of motivational models. In the present study, the effects of gender, age, and educational level of Persian students on motivational factors of learning Persian as a second language were analyzed and compared. For this purpose, the "Persian Language Learning Motivation Questionnaire as a Second Language" was used based on the research by Khaleghizadeh et al. (2019), and 300 non-native Persian learners (women and men of different nationalities and educational levels) aged between 18 and 50 from the Persian language teaching centers of Ferdowsi University of Mashhad, Imam Khomeini International University in Qazvin , and Tehran University of Medical Sciences, responded to a questionnaire. The results of the study showed that all 16 proposed components had a significant effect on the learnerchr('39')s motivation. Also, the motivational factors, in terms of rank, do not have the same effect on the motivation of non-native Persian learners. In addition, the results showed that women and men differ in their motivational factors. It was also found that older age groups are more likely to be motivated than younger ones. There was a significant relationship between educational level and some motivational variables.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Motivational self-systems,Learning Persian language,Non-Iranian Persian learners,gender,age,students’ degrees

نویسندگان مقاله شراره خالقی زاده | Sharareh Khaleghizadeh
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26835-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات