جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۳۲۱-۳۴۰

عنوان فارسی بومی سازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران
چکیده فارسی مقاله
گسترش مبانی جامعه شناختی زبان و نقش مؤثر مؤلفه‌های مرتبط با بافت در آموزش زبان، آموزش زبان‌های خارجی را در جهان به سوی رویکردهای مرتبط با «بومی سازی آموزش زبان های خارجی» سوق داده است. در این میان، برطرف نمودن نواقص و کمبودهای آموزشی موجود در متدهای همگانی آموزش زبان­های خارجی از جمله بی‌توجهی آن‌ها به بافت و نیازهای زبانآموزان جامعۀ هدف، موجبات تقویت مبانی نظری و راهکارهای عملی را در حوزه بومی‌سازی فراهم ساخته است. پژوهش حاضر نیز در پی مطالعۀ مفهوم و سازوکار بومی‌سازی آموزش زبان فرانسه در مدارس ایران متناسب با بافت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی و با تبعیت از رویکرد بینافرهنگی در کشور است. این پژوهش در پی پاسخ دادن به این دو پرسش اساسی است: بومی سازی آموزش زبان فرانسه در مدارس ایران چه ضرورتها و چه سازوکاری را به دنبال دارد و اینکه آموزش فرهنگ در کتب درسی آموزش زبان فرانسه چگونه و تا چه میزانی اعمال شده است. این تحقیق از نظر ماهیت، کاربردی بوده و از نظر نوع روش، توصیفی-تحلیلی است که با روش تحلیل محتوای کیفی در پی پاسخ به پرسش‌های اصلی پژوهش است. نتایج این پژوهش مؤید این مطلب است که آموزش زبان فرانسه در ایران در سه سطح کلان (بومی‌سازی آموزشی)، میانی (بومی‌سازی برنامه درسی) و خُرد (بومی‌سازی کتاب های درسی) قابل اجرا است. از سوی دیگر، تحلیل محتوای 7 کتاب درسی آموزش زبان فرانسه از به کارگیری مؤلفه‌های هویت ملی و مؤلفه‌های فرهنگ فرانسه به صورت نابرابر و نامتوازن و نادیده گرفتن رویکرد بینافرهنگی خبر می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش زبان فرانسه،برنامه درسی،بومی‌سازی،کتاب‌های درسی آموزش زبان،رویکرد بینافرهنگی.

عنوان انگلیسی Localization, a Suitable Approach to French Language Teaching in Educational System of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, the development of sociolinguistics basis along with the effective role of contextual features in didactics, have led language teaching policy makers to “localization of language teaching” approach all over the world. The attempt to resolve the educational deficiencies and shortcomings in the current methods of language teaching such as ignoring the language learners’ needs and context, led to development of theoretical basis and practical strategies in localization. This research, following an intercultural approach, intends to study the localization concept in French language teaching in Iran and to suggest a theoretical and practical framework for localization of foreign language teaching according to social, cultural, educational and political contexts in our country. In this research we aim to answer the two following questions: what are the mechanism and necessities of French language teaching localization in Iran, and, how is teaching culture in existing French textbooks and how far is it applicable .The present research is applicatory in nature and in terms of methodology, it is descriptive analytics, answering the main questions by means of content qualitative evaluation techniques. Our findings confirm the fact that French teaching in Iran is applicable in three levels, macro (educational localization), medium (curriculum localization) and micro (manual localization). On the other hand, content analyses of seven French teaching textbooks reveal unequal and unbalanced application of national identity factors versus French culture factors, ignoring intercultural approaches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله French Language Teaching,curriculum,localization,language textbooks,intercultural approach.

نویسندگان مقاله زهرا داورپناه | zahra davarpanah
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس

روح الله رحمتیان | Rouhollah Rahmatian
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس

پریوش صفا | Parivash Safa
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس

سید بهنام علوی مقدم | Seyed Behnam Alavi Moghadam
Organization of Educational Recherche and Planning
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52756-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات