جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۳۶۱-۳۸۰

عنوان فارسی بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش به‏طور خاص افزایش درک و آگاهی ما از رابطه بین عوامل مربوط به تفاوت‏های فردی در آموزش زبان به‏و‏یژه عوامل تمایل به برقرای ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه است. دو متغیر جنس و سطح دانش زبانی نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. برای پاسخ به سه پرسش و بررسی فرضیه‏ها‏ی پژوهش 168 نفر از فارسی‏آموزان بزرگسال سطوح مختلف زبانی (79 زن و 89 مرد) در دانشگاه‏های مختلف، به پرسشنامه 44 گویه‏ای پاسخ دادند. نتیجه تحلیل آماری و آزمون‏های مختلف برای بررسی داده‏های مربوط به متغیرهای تمایل به برقراری ارتباط WTC و مؤلفه‏های انگیزه و هوش اجتماعی نشان داد که روابط این سه متغیر با یکدیگر کاملاً معنادار است و فقط رابطه تمایل به برقراری ارتباط و خود بایدی در فارسی‏آموزان دختر معنادار نیست. روابط بین متغیر تمایل به برقراری ارتباط با چهار متغیر خود آرمانی، تجربه یادگیری، انگیزه کلی و هوش اجتماعی در فارسی‏آموزان پسر قوی‏تر از دختران است و رابطه بین متغیرهای هوش اجتماعی و انگیزه در فارسی‏آموزان دختر از پسران قوی‏تر است. تحلیل داده‏ها براساس سطوح زبانی نشان داد در سطح مقدماتی روابط بین متغیر تمایل به برقراری با سه متغیر خود آرمانی، تجربه یادگیری و انگیزه کلی و نیز رابطه متغیر هوش اجتماعی و انگیزه قوی‏تر از سایر سطوح زبانی است. در سطح میانی افزایش متغیر تمایل به برقراری ارتباط موجب کاهش معنادار متغیر خود بایدی می‏شود و رابطه متغیر تمایل به برقراری ارتباط و هوش اجتماعی در سطح میانی بیشتر از سطوح دیگر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفاوت‌های فردی"،،،تمایل به برقراری ارتباط"،،،هوش اجتماعی"،،،نظام خودهای انگیزشی زبان دوم"،،

عنوان انگلیسی The Relationship of Individual Differences in Persian Learners as Second Language in Different Levels: Willingness to Communicate, Social Intelligence, and Motivation
چکیده انگلیسی مقاله The research aims to enhance our perceptions of the relationship among factors related to individual differences in language learning, particularly Willingness to communicate, social intelligence, and motivation. Gender and language knowledge level were also investigated. In order to answer to three questions and to investigate the research hypotheses, 168 adult Persian language learners in different language levels from various universities (79 females and 89 men) completed the 44-item questionnaire. Findings show that the relationship among these three variables is completely meaningful. There is no significant relationship just between WTC and learning experience in girls. The relationship between WTC and other variables- ought-to L2 self, learning experience, total motivation, and social intelligence- in boys is stronger than girls, and the relationship between social intelligence and motivation in girls is stronger than boys. Data analysis based on language levels show that in beginning level the relationship between WTC and learning experience, ought-to L2 self, and total, motivation and the relationship between social intelligence and motivation is stronger than other levels. In intermediate level, as WTC increases, ought- to L2 self will decrease significantly. The relationship between WTC and social intelligence in intermediate level is more than other levels.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله “individual differences”,“Willingness to communicate”,“social intelligence”,“self-motivation system of second language”

نویسندگان مقاله زهرا عباسی | Zahra Abbasi
Assistant Professor; Faculty Member, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
استادیار؛ عضو هیات علمی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

هادی یعقوبی نژاد | Hadi Yaghoubinejad
Assistant Professor, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
استادیار؛ عضو هیات علمی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد

فاطمه کلاری | ّّFatemeh Kelari
, Teaching Persian to non-Persian student, Allameh Tabataba'i University
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-22483-9&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات