جستارهای زبانی، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۴۰۱-۴۲۰

عنوان فارسی در میانه سنت و مدرنیته: بررسی گفتمان گذار در نمایشنامه جعفر خان از فرنگ آمده از منظر تحلیل گفتمان لاکلا و موف
چکیده فارسی مقاله این مقاله به تحلیل گفتمان نمایشنامۀ جعفرخان از فرنگ آمده از حسن مقدم پرداخته و توجه خود را به تقابل سنت و مدرنیته در این اثر معطوف کرده است. در این نمایشنامه، جعفر خان، نمایندۀ گفتمان مدرنیته و خانوادۀ او میراث‌دار بازماندۀ گفتمان سنتی-اسلامی هستند. مقالۀ حاضر، در چارچوب نظریۀ تحلیل گفتمان لاکلا و موف، به شناسایی «مفصل بندی‌ها» و «وقته‌ها» ی موجود در دو گفتمان سنتی-اسلامی و مدرنیته در ایران می‌پردازد و پس از تجزیه و تحلیل تقابل آن‌ها، گفتمان التقاطی گذار را که حاصل تلاقی آن دو است در نمایشنامه بررسی می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد چگونه تغییر و تبدیل گفتمان قدیمی و سنتی در جامعه و حرکت به سوی گفتمان مدرن با چالش و مقاومت شخصیت‌های داستان همراه بوده است. به نظر مؤلفان، غلبه یک گفتمان بر گفتمان دیگر در بستر تاریخی به صورت دفعتی صورت نمی‌گیرد. تغییر گفتمان ماهیتی بطئی و تدریجی دارد و در برهه‌ای از تاریخ فرهنگی و اجتماعی شاهد ساحتی میانی هستیم که در آن نشانه‌هایی از هر دو گفتمان به چشم می‌خورد. مقاله نشان می‌دهد در یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ معاصر ایران در دهه‌های آغازین قرن حاضر، چگونه گفتمان قجری حاکم در نمایشنامه که ماهیتی بینابینی دارد، تلفیقی از دو گفتمان متخاصم یعنی گفتمان‌های سنتی-اسلامی و مدرن را به نمایش می‌گذارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنت،مدرنیته،گفتمان گذار،تحلیل گفتمان انتقادی،جعفرخان از فرنگ آمده

عنوان انگلیسی Torn between Tradition and Modernity: Examining the Transition Discourse in the Play Entitled Jafar Khan Has Returned from the West Using Laclau and Mouffe’s Model for Discourse Analysis
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to analyze the emerging discourse in Hasan Moghadam’s play entitled Jafar Khan az Farag Amade (Jafar Khan Has Returned from the West), examining the opposition between tradition and modernity. While Jafar Khan seems to be the representative of the modern discourse, his family represents what can be considered as the remaining legacy of the traditional-Islamic discourse. Drawing on Laclau and Mouffe’s model for discourse analysis, the article examines the “articulations” and “moments” of the two mentioned discourses in the play. After delineating the oppositions in the two discourses, the study focuses on how traces of both can be detected in what has been referred to as “transition discourse” in Moghadam’s paly. Evidently, this transition from the old discourse to the new one meets with some degree of protest and resistance on the part of the characters. The researchers believe that the dominance of one discourse over the next within the confines of a socio-cultural context is a slow and incremental process passing through an intermediary stage. The article argues that in one of the most significant turning points in the history of modern Iran in the early decades of the 20th century, the emerging Qajari discourse paradoxically subsumes elements from the opposing discourses mentioned above.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله tradition,modernity,transition discourse,critical discourse analysis,Jafar Khan Has Returned from the West

نویسندگان مقاله محمود رضا قربان صباغ | Mahmood Reza Ghorban-Sabbagh
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

فاطمه بیگلری | Fatemeh Biglari
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18482-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات