|
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۵۱-۲۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین سازوکارهای زبانی «فراراوی» در گفتمان عرفانی مثنوی با رویکرد تحلیل گفتمان روایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
قدرت از طریق مدلی زبانشناختی، دلالتهای نهفتهای را که در پس روابط جانشینی، همنشینی و دروننشانهای شکل میگیرد، بازتعریف میکند. بررسی سازوکارهای زبانی متون مقدس، فلسفی و عرفانی نشان میدهد که قدرت الهی با نفوذ در ساختارهای زبانی گفتمان و تأثیرگذاری بر آن، تسلط فراراوی را در متن بازنمایی میکند. با توجه به اینکه مثنوی مولانا، از کلانروایتهای عرفانی است، مسأله اصلی این است که چگونه ایدئولوژی قدرت الهی در گفتمان عرفانی، ساختارهای زبانی و نوع روایتگری انواع راوی را در آن مفصلبندی میکند و خود به یک فراراوی تبدیل میشود. از این روی، در مقالۀ حاضر پس از تبیین ارتباط بین زبان گفتمان و روایت با رویکرد گفتمان روایی، تأثیر باورمندی به قدرت الهی بر ساختار زبانی گفتمان و شیوۀ روایتگری انواع راوی در مثنوی، واکاوی شدهاست. نتیجه حاکی از آن است که در گفتمان عرفانی مولانا ایدئولوژی قدرت الهی، همانند فراراویی مسلط از بیرون قصه، بر روی ساختار زبان گفتمان و ذهن راوی تأثیر میگذارد که در این حالت مؤلف- راوی درون متن بزرگتر هستی قرار گرفته است و فراراوی/ خداوند با او یکی شده و او از زبان فراراوی مینویسد. همچنین، قدرت الهی با شگردهایی چون: گزینشهای زبانی، چشماندازِ غیرقابل دسترس بودن فرامن و نحوه کانونیسازی ثابت و چندگانه، از درون روایت سبک ذهن راویان نسبت به فراراوی/ خداوند را سامان میبخشد و از این طریق، ایدئولوژی پنهان در ساختارهای زبانی گفتمان حاکم بر ذهن نویسنده را بازنمایی میکند و درنهایت مانند صدایی فراتر از همه صداها اجزای گفتمان عرفانی را تحت سیطرۀ خویش نگه میدارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،قدرت،زبان،گفتمان،داستان،فراراوی،مثنوی مولانا. |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the linguistic mechanisms of the meta-narrator in the mystical discourse of Masnavi with the approach of narrative discourse analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Power, through a linguistic model, redefines the underlying meanings that form behind the relations of substitution, companionship, and within a sign. an examination of the mechanisms of different texts shows that divine power, by influencing and influencing linguistic structures, represents different forms of transcendental hegemony. Given that Rumi's Masnavi is one of the great mystical narratives, the main issue is how the hegemony of divine power articulates the structures of the language of mystical discourse and the manner of expression and function of different types of narrators and becomes a transcendence itself. Therefore, in the present article, after explaining the relationship between the language of discourse and narration with the critical discourse analysis approach, the effect of believing in divine power on the linguistic structure of discourse and the method of narration of different narrators has been investigated. The result of this research indicates that the hegemony of divine power, like the dominant transcendence from outside affects the structure of the language of discourse and the narrator's mind, in which case the author-narrator is inside the larger text of the universe. He has become one and he writes in the language of the transcendental. Divine power also, by means of tricks, regulates the style of the narrators' minds towards the commandments, and in this way, represents the ideology hidden behind the discourse and ruling the writer's mind. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Power,language,discourse,story,meta-narrator,Rumi&apos,s Masnavi. |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم کنعانی | Ebrahim Kanani The Assistant Professor of Persian Language and Literature at “Kosar University of Bojnord” استادیار زبان فارسی دانشگاه کوثر بجنورد
فاطمه زمانی | Fatemeh Zamani The Assistant Professor of Persian Language and Literature at “Kosar University of Bojnord” استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18354-6&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|