جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۳۹۵-۴۲۱

عنوان فارسی اعتبار روایی- گفتمانی واقعیت برساختۀ افلاکی در مناقب العارفین
چکیده فارسی مقاله سنت تذکره­نویسی عرفانی با نگارش دو شکل تذکره جمعی و شخصی، تداوم تاریخ نگاری اسلامی است که برای اعتبار بخشی به خود از سنت مستندسازی و عینیت­نمایانه علم حدیث بهره می­برد و واقعیت­هایی درباب عرفا یا یک عارف برمی­سازد. از منظر معرفتی برساخت واقعیت مذکور حاصل گزینش و انتخاب مولف-راوی یا راویانی است که بنا به معرفت­شناسی ویژه یا دلبستگی­های ایدئولوژیک آن را بازنمایی می­کنند. این نکته بویژه در تذکره­های شخصی  به دلیل تراکم رخدادها و جزییات فراوان، بیشتر به چشم می­خورد. یکی از این تذکره­ها مناقب­العارفین افلاکی است که در باب مولوی و اطرافیان وی به نگارش درآمده است. در این نوشتار اعتبار روایی-گفتمانی واقعیت برساختۀ افلاکی در بازنمایی رخدادهای زندگی مولوی به شیوه توصیفی-تحلیلی دلالت­یابی و تفسیر شده است. مبنای نظری تحقیق، آرای برخی از صاحبنظران نشانه­شناسی اجتماعی و تحلیل گفتمان انتقادی است که وجوه دلالت­یابی آنها از دو منظر کمّی و کیفی تبیین شده است. نتیجه نشان می­دهد که مؤلف-راوی از یک منظر با بکارگیری چهار دسته مدالیتۀ اعداد، تاکیدی، بسامد روایی و تداوم روایی با سببّیت بالا بعضی از واقعیت­های برساختۀ خود را از منظر کمّی مستند و باور پذیر می­کند. از منظر کیفی هم، ابتدا بنا به تکیه بر ابزارهای شناختی راوی-کانونی­ساز، همچون حسّ بینایی، شنوایی و لامسه که حاکی از «اینجا» و «اکنون» ادراک­کننده است، برخی دیگر از رخدادها را عینی و محسوس می­­کند. سپس با شگردهای مشروعیت­بخشی همچون استناد به نظام قدسی، رجوع به سنّت، عقلانی­سازی و شگرف­سازی بخشی دیگر از آنها را مستند و واقعی ­می­نمایاند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مولوی،افلاکی،مناقب‌العارفین،واقعیت برساخته،اعتبار روایی

عنوان انگلیسی The narrative validity -discourse of the constructed reality Aflaki in the Manaqib al-Arifin
چکیده انگلیسی مقاله The tradition of mystical biography by writing both forms of collective and personal writing biography is a continuation of Islamic historiography that uses the tradition of documenting and objectification of the science of hadith to validate itself and it creates facts about mystics or a mystic. From an epistemological point of view, the construction of the mentioned reality is the result of selecting the author-narrator or narrators who represent it according to special epistemology or ideological attachments, this point is especially noticeable in personal biographies due to the density of events and many details. One of these biographies is Manaqib al-Arifin al-Aflaki, which has been written about Rumi and his entourage. In this article, the narrative-discourse validity of Aflaki constructed reality in representing the events of Rumi's life has been identified and interpreted in a descriptive-analytical manner. The theoretical basis of the research is the opinions of some experts in social semiotics and critical discourse analysis, whose meanings have been explained in both quantitative and qualitative levels.  The result shows that the author-narrator documents some of his constructed facts from a quantitative point of view by using four categories of number modality, emphatic, narrative frequency and continuity with high causality. At another level from a qualitative point of view, some other events are first objectively and perceptibly based on the narrator-focal cognitive tools, such as the sense of sight, hearing and touch, which indicate the perceptive "here" and "now"...
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Molavi,Aflaki,Manaqib al-Arifin,Made a reality,narrative validity

نویسندگان مقاله آی ناز بردی پور | Aynaz Bardipuor
PhD Student of Persian Language and Literature, Kurdistan University
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان

پارسا یعقوبی جنبه سرایی | parsa yaghoobi janbeh saraei
Professor of Persian Language and Literature, Kurdistan University
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12167-8&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات