جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۳۳-۵۸

عنوان فارسی کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی در تحلیل عناوین خبرهای اقتصادی،سیاسی و ورزشی
چکیده فارسی مقاله آمیختگی ‌مفهومی کاربستی خلاقانه برای تبیین مفاهیمی است که چیزی فراتر از ترکیب صرف ساختارها و داده‌های اولیه است. مقالۀ حاضر سعی دارد با استناد به نظریۀ آمیختگی مفهومی کارامدی آن را در عناوین خبری روزنامه‌ها در ژانرهای متفاوت بررسی کند. به این منظور، 1000  عنوان خبری از روزنامۀ دنیای اقتصاد در ژانر اقتصادی، 1000 عنوان خبری از روزنامۀ ابتکار در ژانر سیاسی و همچنین 1000 عنوان از روزنامۀ هدف ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. عناوین دارای آمیختگی‌ مفهومی در آنها مشخص و همچنین نوع و تعداد آنها  با رسم شبکه توضیح و ترسیم شد. از 1000 عنوان خبری بررسی شده در هر ژانر، در ژانر اقتصادی 240 عنوان، در عناوین سیاسی 160 و عناوین ورزشی 80 عنوان با نظریۀ آمیختگی انطباق دارند. با توجه به نتایج به دست آمده بنظر می‌رسد به دلیل گره خوردن زندگی روزمرۀ مردم با اقتصاد، کاربرد آمیختگی در ژانر اقتصادی بیشتر از دو ژانر دیگر است و از میان انواع آمیختگی، نوع تک‌حوزه‌ای نسبت به انواع دیگر در هر سه ژانر از بسامد بیشتری برخوردار است. میتوان اینگونه توجیه کرد که آمیختگی تک‌حوزه‌ای سازوکار استعاره را داراست همین امر موجب می‌شود مخاطبان با سهولت بیشتری معنا را درک کنند. آمیختگی نوع دو‌حوزه‌ای به دلیل ساختار پیچیده‌تر نسبت به تک‌حوزه‌ای با بسامد کمتری مشاهده شده است. همچنین مشخص شد آمیختگی نوع ساده بسامد بسیار کمی در هر سه ژانر دارد. در بررسی‌ عناوین به دلیل سازوکار تداعی‌محور آمیختگی نوع آینه‌ای تعدادی بسیار کمی از آنها را در هر ژانر به خود اختصاص داده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، معنی‌شناسی شناختی،آمیختگی مفهومی،عناوین خبری روزنامۀ اقتصادی،روزنامۀ سیاسی،روزنامۀ ورزشی

عنوان انگلیسی Application of conceptual blending theory in the analysis of economic, political and sports news headlines
چکیده انگلیسی مقاله Conceptual blending is a creative application to explain concepts that go beyond simply combining structures and raw data. The present article tries to examine its effectiveness in news headlines of newspapers in different genres by referring to the theory of conceptual blending. For this purpose, 1000 news headlines from the Donyaye Eghtesad newspaper in the economic genre, 1000 news headlines from the Ebtekar newspaper in the political genre, as well as 1000 headlines from the Hadaf Varzeshi newspaper have been examined. The headlines with conceptual blending were identified in them and also their type and number were explained and drawn by drawing a grid. Out of 1000 news headlines examined in each genre, 240 in the economic genre, 160 in the political headline and 80 in the sports headline are in line with the theory of blending. According to the results, it seems that due to the intertwining of people's daily lives with the economy, the use of blending in the economic genre is more than the other two genres, and among the blending types, the single-scope type has a higher frequency than the other types in all three genres. Double-scope type blending has been observed due to its more complex structure than the lower frequency single-scope blending. It was also found that simple type blending has very low frequencies in all three genres. In the study of news headlines, due to the association-orientation mechanism of the type of mirrors, there are very few of them in each genre.



 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Semantics,Conceptual blending,Economic Newspaper Headlines,Political Newspaper,Sports Newspaper

نویسندگان مقاله سپیده حسین سحر کیا. رضویان. بهرامی خورشید | Sepide. Hosein. Sahar kia. Razavian. Barami khorshid
semnan universitysemnan universitysemnan university
دانشگاه سمناندانشگاه سمناندانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-62970-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات