جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۱۲۳-۱۵۳

عنوان فارسی بررسی هیجان نخبه‌بینی دانش‌آموزان و تجلی آن در کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ دوم
چکیده فارسی مقاله نهاد آموزش و پرورش نقش بسزایی در معرفی مؤلفه‌های فرهنگی دارد و کتاب‌های درسی در آگاهی‌بخشی نسبت به شخصیت‌ها و مشاهیر حائز اهمیت هستند. در پژوهش حاضر، میزان هیجان نخبه‌بینی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم و میزان رضایتمندی آنان از چگونگی پرداختن به مشاهیر  و نخبگان در کتاب‌های فارسی، مورد بررسی قرار گرفته است. این هیجان به میزان برانگیخته شدن هیجانات هنگام دیدن یا شنیدن در مورد نخبگان در فرد ایجاد می‌شود، می‌پردازد و در دو سطح انفرادی و اجتماعی دارای ابعاد همگرایی و واگرایی مثبت/منفی است. نگارنده با استفاده از پرسشنامۀ هیجان‌ نخبه‌بینی به بررسی هیجان نخبه‌بینی 917 دانش‌آموز دختر و پسر (میانگین سنی 16.51 سال) دورۀ متوسطۀ دوم (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک پرداخته است. نتایج آزمون تی نشان داد که هیجان نخبه‌بینی دختران در سطوح انفرادی و اجتماعی بالاتر از پسران است. آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و مقایسۀ زوجی میان مقاطع تحصیلی نشان داد که میزان هیجان‌ نخبه‌بینی دانش‌آموزان پایۀ دهم از دو پایۀ دیگر بیشتر است و دانش‌آموزان رشتۀ ریاضی و فیزیک هیجان نخبه‌بینی کمتری نسبت به دو رشتۀ دیگر دارند.  بررسی کیفی کتاب‌های فارسی این دوره نشان می‌دهد که میزان توجه به نخبگان در حد ارائۀ اثری کوتاه از شاعران  است که این امر با نیازهای نخبه‌بینی دانش‌آموزان همراستا نمی‌باشد و 76% از دانش‌آموزان معتقدند توجهی به نخبگان در کتاب‌های فارسی نشده است که این امر لزوم بازنگری کتاب‌ها را بر مبنای نیازهای هیجان نخبه‌بینی دانش‌آموزان و زباهیجان‌های فرهنگی روشن می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،دورۀ متوسطۀ دوم،کتاب‌ فارسی،نخبگان،هیجان نخبه‌بینی،همگرایی مثبت/منفی،واگرایی مثبت/منفی

عنوان انگلیسی An Investigation into Students Sapioemotionality and its Manifestation in Persian Language Textbooks of Junior High schools
چکیده انگلیسی مقاله The crucial role of education in instilling cultural and identity components cannot be overstated. As a result, textbooks are critical in fostering an awareness of individuals and elites. The purpose of this study was to ascertain the level of sapioemotionality prevalent among junior high school students and the frequency with which elites were addressed in their Persian Language textbooks. Sapioemotionality is concerned with the degree to which emotions are elicited when witnessing or hearing about elites, and it has positive and negative convergence and divergence qualities at both the individual and social levels. Using the sapioemotionality Questionnaire, the author investigated the sapioemotionality of 917 junior high school (tenth, eleventh, and twelve grades) students (mean 16.51 years) in the fields of literature and humanities, experimental sciences, mathematics, and physics. On both an individual and social level, the t-test demonstrated that girls had greater sapioemotionality than boys. According to a one-way ANOVA and post-hoc test comparing educational levels, tenth-grade students had higher sapioemotionality than the other two levels, while math and physics students had lower sapioemotionality than the other two disciplines (literature, humanities, and experimental sciences). A qualitative analysis of Persian Language textbooks revealed that the level of attention paid to elites was restricted to presenting a brief work by a famous poet, which falls short of students' sapioemotionality demands, and 76% of students believed that no attention was paid to elites in Persian textbooks, stressing the importance of revising textbooks based on students' sapioemotionality and cultural emolings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Junior high school,Persian Book,Elites,Sapioemotionality,Positive/Negative Convergence,Positive/Negative Divergence

نویسندگان مقاله شیما ابراهیمی | Shima Ebrahimi
Assistant Professor of Persian Language Education, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12558-6&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات