جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۲۴۵-۲۷۰

عنوان فارسی فراتحلیل مطالعات شبه آزمایشی تفکر انتقادی در آموزش زبان دوم در ایران
چکیده فارسی مقاله تفکر انتقادی که بعنوان به کارگیری مهارت ها و استراتژی های شناختی برای دستیابی به نتایج منطقی تعریف شده است (هالپرن، 2013)، دربسیاری پژوهش های آموزش زبان دوم درسطح ملی و بین الملل مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، انجام یک فراتحلیل در خصوص مطالعات شبه آزمایشی تفکر انتقادی در کلاس های آموزش زبان در ایران است. در این راستا، 168 مقاله تحقیق شبه آزمایشی چاپ شده بین سال های 2011 تا 2020، بعنوان جامعه آماری این فراتحلیل جمع آوری شدند و سپس با اعمال شروط از پیش تعیین شده فراتحلیل، 24 پژوهش واجد شرایط ورود به فراتحلیل شدند. پژوهش های واجدشرایط برای محاسبه میانگین اندازه اثر، بدقت کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج بررسی نشان می دهد: 1) آموزش های زبان دوم بر میزان رشد توانایی تفکر انتقادی برای زبان آموزان ایرانی، طبق معیار اندازه اثر کوهن، تاثیر مثبتی داشته است؛ 2) آموزش مهارت های مکالمه و استراتژی های بلاغی زبان دوم، بیشتر از سایر مهارت های زبانی، در پرورش تفکرانتقادی تاثیر داشته است؛ 3) از نظر سطح توانایی زبانی، آموزش های زبان دوم، برای زبان آموزان سطح پیشرفته، بیش از سایر زبان آموزان تاثرگذار بوده است؛ 4) از لحاظ رده سنی، آموزش های زبان دوم برای رده های سنی 10 تا 14 سال، بیش از سایر رده های سنی در توسعه تفکرانتقادی کارآمد بوده است؛ 5) از دیدگاه میزان تحصیلات، آموزش های زبان دوم، درپیشرفت تفکرانتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی بیش از سایر مقاطع تحصیلی موثر بوده است. نتایج تحقیق میتواندبرای پژوهشهای آتی تفکرانتقادی و زبان مفیدباشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی،مهارت های قرن بیست ویکم،زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی،فراتحلیل،آموزش زبان دوم،توانایی حل مسئله

عنوان انگلیسی A Meta-analysis on the (Quasi)Experimental Studies of Critical Thinking in Second Language Education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Critical Thinking (CT) which has been defined as the employment of cognitive skills or strategies for obtaining sound conclusions (Halpern, 2013) has been the subject of different Second Language (L2) studies at national and international levels. The aim of the present study was to provide a meta-analysis on the (quasi) experimental studies of critical thinking in second language education in Iran. To this end, from a total of 168 studies published between 2011 and 2020, 24 studies were selected based on the inclusion-exclusion criteria. The included studies were coded to calculate the mean effect size of the studies. The results show that 1) L2 teaching was positively effective for the CT development in Iran; 2) the most beneficial aspects of L2 teaching on CT promotion were related to teaching L2 speaking and L2 rhetorical strategies; 3) concerning L2 proficiency level, L2 instruction was most advantageous for advanced students’ CT developments; 4) regarding the age groups, L2 teaching contributed the most growth in CT levels for learners in the age group of 10-14 years, and 5) L2 teaching was most effective for the undergraduate students compared to other educational levels. The findings can be beneficial for pursuing the next moves in L2 research, education, and planning educational policies in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking,EFL,Meta-analysis,21st century skills,L2 teaching in Iran,Problem-solving

نویسندگان مقاله تهمینه خلیلی | Tahmineh Khalili
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

سعید کتابی | Saeed Ketabi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

دیمیتریس نماتیکس | Dimitris Pnevmatikos
University of Western Macedonia
دانشگاه مقدونیه غربی

داریوش نژادانصاری مهابادی | Dariush Nejadansari Mahabadi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58443-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری - تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات