|
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۲۷۱-۳۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
دورهبندی تاریخ ادبیات با هدف آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
تهیه و تدوین برنامۀ آموزشی کلان [1] بهنحوی بنیادین با نگارش درسنامه و کتاب آموزشی مرتبط است. بخشبندی ادواری تاریخ ادبیات فارسی، متناسب با اهداف آموزشی، میتواند بنیاد نظری برنامۀ آموزشی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان را فراهم آورد. مسئلۀ اصلی این پژوهش آن است که چگونه میتوان از انگارۀ خاص و متفاوتی از دورهبندی در تاریخ ادبیات فارسی برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان بهره برد به گونهای که رضایت و یادگیری زبانآموزان را در پی داشته باشد. هدف آن است که با توجه به برنامه آموزشی کلان و در نظر داشتن وضعیت دانش زبانی فارسیآموزان و دورههای ادبیات فارسی، طرحی نو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان به دست داده شود و روایی و اعتبار این طرح، با کاربست آن درمیان گروهی از غیرفارسیزبانان آزموده شود. برای این منظور، از میان رویکردها و شیوههای مختلف دورهبندی تاریخ ادبیات، نوعی دورهبندی براساس ترتیب تاریخی معکوس، نوع ادبی، فرم (قالب ادبی) و افراد شاخص پیشنهاد کردهایم. این ملاکها در ترکیبی که ازلحاظ ترتیب تاریخی از دورۀ معاصر به گذشتههای دورتر پیش میرود سیر تاریخی معکوس انواع و قالبهای ادبی گوناگون را با درنظر داشتن شاعران و نویسندگان برجسته هر دوره روایت میکند. برای آزمودن کارکرد این شیوه، محتوای تهیهشده (کتاب درخت زنده) را به فارسیآموزان سطح میانی و فوقمیانی تدریس کرده و نتایج نظرسنجی دربارۀ یادگیری آنها را تحلیل کردیم. تحلیلها نشان میدهد که هر دو سطح، نسبت به تدریس این محتوا، رضایت زیادی دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دورهبندی،آموزش ادبیات،غیرفارسیزبانان،تاریخ ادبیات،نوع و فرم (قالب) ادبی |
|
عنوان انگلیسی |
An approach toward periodization of Persian literary history for teaching Persian literature to non-native speakers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The preparation and compilation of a comprehensive educational curriculum is closely related to the writing of the textbooks. The periodization of Persian literary history, in accordance with educational goals, can provide a theoretical framework for Persian language training program to non-natives. In this paper, we argue for a particular approach to this periodization. The periodization is based on the reverse historical order, literary genre, literary form and literary figures. These criteria are moving in reverse historical arrangements from the contemporary period to the past and narrates the variety of literary forms and genres around prominent poets and writers of each period. For evaluating the function and the validity of this approach, the produced content (the book: The Living Tree) were taught to two groups of non-native students of Persian language (intermediate and upper-intermediate levels) and the results of a survey on their learning are analyzed. The analysis showed that both levels are satisfied with the resulting educational contents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Periodization,teaching literature,non-Persian speakers,history of literature,literary type and form |
|
نویسندگان مقاله |
ناصرقلی سارلی | Nasergholi Sarli faculty of Kharazmi University استاد دانشگاه خوارزمی
بهادر باقری | Bahador Bagheri faculty of Kharazmi University استاد دانشگاه خوارزمی
مجید شمس الدین نژاد | majid Shamsoddinnejad Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-64859-3&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|