جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی رابطه بین هویت زبانی و هویت پذیری زبانی (مورد مطالعه: استان کردستان)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هویت زبانی و هویت پذیری زبانی در بین ساکنین استان کردستان است. پژوهش حاضر  از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی است. به این منظور  تعداد 407 پرسشنامه استاندارد بین نمونه‌های آماری توزیع شد. نمونه گیری به طبقه بندی متناسب انجام شد. پایائی پرسشنامه به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد و تائید شد و روایی آن نیز به کمک تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفت. در این پژوهش از مدل هویت زبان و هویت زبان دوم خطیب و رضایی ( 2013 ) و تیلور( 2010 ) استفاده شده است . برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون همبستگی، آزمون پیرسون و نیز مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین هویت زبانی و هویت ‏پذیری زبانی در شهروندان ساکن استان کردستان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. و نیز به جز بعد تلفظ بین سایر ابعاد هویت زبانی و هویت پذیری زبانی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد، که از آن میان، بعد وفاداری بیشترین تاثیر را داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت زبانی،هویت پذیری زبانی،زبان کردی،استان کردستان

عنوان انگلیسی Study of language identity and second language identity development (case study: province of kurdistan)
چکیده انگلیسی مقاله This article draws on the research of Kordestan Province Residents to find out the correlation between language identity and language identity development. The present research is a descriptive survey, a type of correlational research method. For this purpose, 407 questionnaires were distributed among statistical samples. Sampling was done by proportional classification method. The reliability of the questionnaire was obtained and confirmed by Cronbachchr('39')s alpha and its validity was confirmed by confirmatory factor analysis. The study was done in the light of  Khatib and Rezaei (2013(and  Taylor (2010) method, the language identity and the second language identity model. To test the research hypothesis, correlation test, Pearson test and structural equation model were used. The results show that except for pronounciation, there is a meaningful negative correlation among the categories of language identity and language identity development in residents living in Kurdistan province and regarding  to language identity development, loyalty has the most explanatory role.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله language identity,language identity development,Kurdish language,the province of kurdistan

نویسندگان مقاله مریم سلیمی | maryam salimi
PhD student in General Linguistics, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران

عادل دست گشاده | Adel Dastgoshadeh
Adel Dast Goshadeh, Assistant Professor of English Language Teaching, Department of English, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran
عادل دست گشاده،استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران، (نویسنده مسئول)

بهمن باینگانی | bahman bayangani
Assistant Professor of Sociology,Faculty of Social Sciences and Humanities, Golestan University, Iran
بهمن باینگانی، استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه گلستان، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60471-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات