|
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۴۱-۱۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بازتاب نیکزیستی در روایت نوشتاری دانشآموزان دبیرستانی: تحلیلی پیکره بنیاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
نیکزیستی، پدیدههایی چون سلامت روان، رضایت از زندگی، نگرش مثبت و احساس خوشبختی را دربر میگیرد. پژوهش حاضر به رابطه زبان و نیکزیستی میپردازد و مدعی است که شاخصهای نیکزیستی در واژههای زبان متجلی میشوند. مثلاً شاخص شادکامی در زبان با واژههای خاصی مانند شاد، خوشحالی و رضایت، نمود مییابد. چارچوب نظری پژوهش حاضر زبانشناسی زیستمحیطی است. روش پیکره بنیاد است. دادههای پیکره از پژوهش دبیرخانه هوش هیجانی آموزش و پرورش منطقه یک تهران در سال 1395 استخراج شده است. در این پژوهش وضعیت نیکزیستی 1095 نفر از دانشآموزان دبیرستانی دوره اول و دوم دخترانه و پسرانه دولتی و غیردولتی منطقه یک تهران مورد سنجش قرار گرفته است. پاسخ دانشآموزان درباره ملاکهای خوشبختی، مبنای پژوهش حاضر قرار گرفته است. پیکره حاضر شامل 1161 نوع واژه است که 35،455 نمونه دارد. از این تعداد واژههای محتوایی مربوط به شاخصهای پنجگانه نیکزیستی یعنی مشغولیت (شغل و سرگرمی)، پشتکار، روابط و شادکامی در چارچوب نقشه معنایی جیاکی وو و همکاران(JiaqiWu et al.,2017) به روش بالا به پائین استخراج شد. و با استفاده از نرمافزارهای اکسل ارائه و بهکمک اسپیاس اس تحلیل شد. نمونههایی از واژههای نشاندهنده شاخص نیکزیستی شادکامی عبارتند از: آرامش، امکانات، شاد، سالم، تفریح، سلامتی، شادی، عالی، خوش، لذت، آرام، خوشحال، راضی، ایمان، رضایت، برخوردار، خوشحالی، نشاط، تفریحات. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعداد 6845 واژه از واژههای پیکره( حدود 35.7%) مرتبط با نیکزیستی بوده و ثابت میشود که میان شاخصهای نیکزیستی و واژههای تولیدشده رابطه معنیداری وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیکزیستی،شاخصهای نیکزیستی،دانشآموزان دبیرستانی،واژگان نیکزیستی،زبانشناسی زیستمحیطی |
|
عنوان انگلیسی |
Well-being reflection in the writing narrative of high school students: A corpus based analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Well-being includes phenomena such as mental health, life satisfaction, positive attitude and feeling happiness. The present study deals with the relationship between language and well-being and claims that well-being factors are expressed in the words of the language. For example, the happiness factor in a language is reflected by certain words such as happy, happiness and satisfied. The theoretical framework of the present study is ecolinguistics. The method is corpus based. The data is extracted from the research of Secretariat of Emotional Intelligence of Tehran Education in 2017. In this study, the well-being status of 1095 high school students, the first and second period, girls and boys, public and private of District One of Tehran have been evaluated. The students' responses to the question about well-being criteria are the base of the present study. The corpus consists of 1161 words with a frequency of 35,455. The content words associated with the five Well-being factors of engagement (occupation and entertainment), perseverance, optimism, connectedness and happiness were extracted in the framework of the semantic map of Jiaqi Wu et al. (2017), by using top-down method. They were analyzed using Excel and SPSS soft-wares. Some examples of the words that represent the well-being factor of happiness are: “relaxation, facilities, happy, healthy, fun, health, happiness, excellent, pleasant, relaxed, happy, satisfied, faith, satisfaction, enjoyed, happiness, joy, and fun”. The research findings show 6845 words of the corpus (about35.7%) are related to well-being, and there is a significant relationship between well-being factors and produced words |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Well-being,Well-being factors,high school students,Well-being vocabulary,Ecolinguistics |
|
نویسندگان مقاله |
حبیب رضائی | habib Rezaee education employee کارمند آموزش و پرورش
شهین نعمت زاده | Shahin Nemat zadeh linguistics PhD Faculty member Al-Zahra University عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء
شهرام مدرس خیابانی | Shahram Modarres khiyabani linguistics PhD Faculty member Karaj Azad university عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
احمد محسنی | Ahmad Mohseni English Teaching PhD Faculty member South Tehran Azad university عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
نغمه تقوی | Naghmeh Taghva Psychology PhD Member of the management team of the World Association of Positive Psychology in Iran عضو تیم مدیریت انجمن جهانی روانشناسی مثبت در ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50573-4&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|