|
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۱۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بکارگیری ادبیات کودک و نوجوان در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بزرگسال از منظر مدرسان |
|
چکیده فارسی مقاله |
با گسترش رویکرد آموزش ادبیاتمحور زبان، بهرهگیری از ادبیات کودک و نوجوان در آموزش زبانها به گویشوران غیربومی جایگاه مطلوبی یافت و ویژگیهایی همچون برخورداری از واژهها و ساختارهای دستوری امروزی، بیان مفاهیم و رویدادهای ملموس زندگی، لذتبخشی، آشناسازی فراگیران با مسائل بلاغی زبان، و بهره داشتن از موضوعات عام و جهانی، برنامههای آموزشی زبان را به سمت استفاده از مصادیق این گونه سوق داد. با وجود این، سیاستگذاران حوزهی آموزش زبان، از گزینش متون ادبی این حوزه بینیاز نیستند؛ چراکه این گونه نیز از انواع و سطوحی متشکل است که بهرهگیری از آنها نیازمند بررسی و پژوهش است. در همین راستا پژوهش حاضر به شیوهای پیمایشی به تعیین اهمیت مصادیق حوزهی ادبیات کودک و نوجوان در آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان پرداخته است. بدین منظور نخست پرسشنامهای محققساخته دربردارندهی هشت گویه از مصادیق ادبیات کودک و نوجوان در سه سطح زبانی تهیه شد و به روش غیرتصادفی دسترسپذیر و هدفدار در اختیار 94 تن از مدرسان ایرانیِ با سابقهی تدریس در حوزهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان که با مقولات ادبیات فارسی نیز آشنایی داشتند، قرار گرفت. دادههای به دست آمده، به منظور پاسخگویی به پرسشهای پژوهش از طریق نرمافزار اسپیاساس 22 و آزمونهای آماری کای- دو یکطرفه، فریدمن و من- ویتنی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها حاکی از آن است که تمام شاخصهای تعیین شده در سطح مبتدی کماهمیت یا بیاهمیتاند، و در دو سطح میانی و پیشرفته بر اهمیت داستان نوجوان، قصهها و داستانهای کودکانه، و شعر نوجوان تاکید بیشتری شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش زبان فارسی،ادبیات کودک و نوجوان،مدرسان فارسی،فارسیآموزان غیرایرانی |
|
عنوان انگلیسی |
Applying Child and Adolescent Literature in Teaching Persian to Non-Persian Speakers from Persian Teacher’s Perspective |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
With the development of the language-based learning approach, language pedagogy takes more advantage of Child and Adolescent literature in teaching to non-native speakers. Besides, language plans were driven to adopt certain expected features; such as modern grammatical and morphological structures, expressing tangible meanings and events of everyday life, being pleasant, equipping learners with eloquence methods, and applying general and universal language pedagogy issues. Since literary texts have various levels and types, language education policymakers need to consider them in designating language plans. With survey methods, this paper illustrates the significance role of Child and Adolescent literature in teaching Persian to non-Persian learners. To achieve this goal, the authors created a questionnaire with eight literary genres in Child and Adolescent literature at three levels of language proficiency. The questionnaire was sent non-randomly to 94 Iranian teachers, experts in teaching Persian to non-Persian speakers and acquaintance with Persian literature. The collected data was analyzed using SPSS 22, calculating one-way Chi-square, applying Friedman and Mann-Whitney statistical test. Data analysis reveals that the relevant indices for beginner levels are either minor or insignificant. However, in the intermediate and advanced levels children’s tales and stories, along with adolescent poetry, are more emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Persian pedagogy,Children and Adolescent literature,Persian teachers,Non-Iranian Persian learners |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی خدادادیان | Mahdi Khodadadian lecturer of teaching Persian department of Imam Khomeini international university دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
شکراله پورالخاص نوکنده ئی | shokrollah pouralkhas professor in Persian language & literature department of Mohaghegh Ardabili university استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
علیرضا نیکویی | Alireza Nikouei Associated professor in Persian language & literature department of Guilan university دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
بیژن ظهیری ناو | Bijan Zahiri Nav Associated professor in Persian language & literature department of Mohaghegh Ardabili university دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17622-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|