|
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۵۹-۲۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شناختی دو فعل «بودن» و «داشتن» در نوشتار ناشنوایان |
|
چکیده فارسی مقاله |
در مقایسهی مقولات دستوری فعل جزو مقولات انتزاعی محسوب میشود. از آنجا که ناشنوایان به دلیل محدودیتهای شنیداری در به کارگیری واژههایی که دارای مفاهیم انتزاعی هستند خطا میکنند؛ نگارندگان در راستای بررسی مقولهی فعل حدود 4500 جمله در نوشتار 10 دانشآموز ناشنوای دختر در مقطع دوم و سوم راهنمایی در استان کرمانشاه در طول یک سال تحصیلی گردآوری نمودند. هدف از انجام این مطالعه بررسی کارکرد دو فعل پر بسامد «بودن» و «داشتن» در نوشتار شرکتکنندهها است. در پی این هدف دو پرسش مطرح شد: الف) چه نوع خطاهای معنایی در ارتباط با این دو فعل در نوشتار ناشنوایان یافت میشود؟ ب) ماهیت معنایی و شناختی این دو فعل چه تاثیری در میزان استفاده از این فعلها و خطاهای مربوط به آنها دارد؟ نتایج این پژوهش نشان داد خطای گزینشی (استفاده از دو فعل «بودن» و «داشتن» به جای یکدیگر یا به جای دیگر فعلها)، خطای ساختار موضوعی در رابطه با فعل «داشتن» و خطای اضافهنویسی فعل «بودن» به ترتیب خطاهای پربسامد هستند. این امر نشان میدهد برخلاف بسامد بالای استفاده از این دو فعل، شرکتکنندهها به محتوای مفهومی این دو فعل تسلط کافی ندارند. همچنین، با توجه به آموزههای دستور شناختی، نگارندگان بر این باورند از آنجا که تغییری در وضعیت درونی فعلهای نامتکامل رخ نمیدهد و در طی زمان ثابتند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. علت دیگر پربسامد بودن فعل «بودن» محتوای مفهومی اندک و ترسیم طرحوارهای آن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،دستورشناختی،فعل «بودن»،فعل «داشتن»،ناشنوایان،نوشتار |
|
عنوان انگلیسی |
Cognitive analysis of verbs “to be” and “to have” in deaf writings |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In comparing to other grammatical categories, verb is considered as an abstract category. Due to hearing limitations, deaf people make mistakes in using words that have abstract meanings; therefore, in order to examine the verb category, the authors collected about 4500 sentences in the writings of 10 deaf female students in the second and third grades of middle school during an academic year in Kermanshah province. The purpose of this study is to investigate the usage of two most frequent verbs "be" and "have" in the participants' writings. Following this goal, two questions arose: a) relating these verbs, what kinds of semantic errors are found in the writings of the deaf? b) What are the effects of semantic and cognitive natures of these two verbs on the extent to which they are used and on their associated errors? The results of this study showed that the selectional errors (using the verbs "be" and " have" instead of each other or instead of other verbs), Argument structure errors and adding an extra “be” verb error are the high frequency errors respectively. This shows that despite the overuse of these verbs, participants are not aware of semantic distinctions of them. Furthermore, Along with Cognitive Grammar doctrine, the authors believe that since imperfective verbs’ component states do not change and are constant over time are used more than other verbs. In addition, little content and highly schematic characterization of verb “be” are the main reasons of overuse of this verb. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Grammar,‘be’,‘have’,deaf individuals,writing. |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه حسنی جلیلیان | Fateme Hasani Jalilian Ph.D in Linguistics Alzahra University دانش آموختهی دکتری زبانشناسی، دانشگاه الزهرا
فریده حق بین | Farideh Haghbin faculty of Literatureو Linguistics group, Alzahra University دانشکده ادبیات، گروه زبانشناسی، دانشگاه الزهرا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-62592-2&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|