|
جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مشخصه های معنایی فعل و عنصر کنش پذیر، در فراگیری ساخت مجهول در گفتار کودکان فارسیزبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
گرایش فارسیزبانان به افزایش کاربرد افعال مجهول، لزوم توجه به آن را در فراگیری زبان مطرح میسازد. نظر به اهمیت روند فراگیری مجهول، پژوهش حاضر با در نظر گرفتن سن دو تا سه سالگی به عنوان دوره حیاتی تکامل نحوی زبان کودکان، گروهی 60 نفره از کودکان دختر و پسر 24 تا 36 ماهه فارسی زبان را که در مراکز مهدکودک در معرض تماس با گروههای همسالان و مربیان قرار داشتند ، با شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب و ضمن تقسیم آنها به گروههای سنی 4 ماهه، با ضبط و جمع آوری دادههای زبانی آنها به دو شیوه «گفتار انفرادی و خودکار» و «مصاحبه گروهی و هدفمند» کیفیّت و نحوه ظهور نشانههای مجهول و مجهولسازی را در گفتار این گروه مطالعه نموده است. همچنین جهت مطالعه تأثیر گفتار اطرافیان بر گفتار کودک با استفاده از شیوه «شبه آزمایشی»، دادههای مرتبط با تولید جملات مجهول در دو گروه کنترل و آزمایش جمع آوری و ارزیابی شده است. نتایج حاصل از مطالعه حاضر موید آن است که مشخصههای معنایی فعل از جمله «حرکتی» و «حسی» بودن آن، و نیز مشخصه معنایی عنصر کنش پذیر فعل در درک معنای جمله مجهول در گروه سنی 24 تا 28 ماه اثر گذار است. همچنین اولویت ظهور ساخت مجهول در این گروه سنی نشان دهنده تقدم تولید ساخت «صفتساده/نسبی+شدن» بر دو الگوی«صفت مفعولی +شدن» و «اسم+ شدن» در گفتار کودک فارسی زبان است. همچنین نتایج آزمون شبه آزمایشی صورت گرفته، شواهدی از تاثیرپذیری ساخت و فراوانی جملات مجهول کودک از گفتار اطرافیان را نشان می دهد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد دستوری،مشخصه معنایی فعل،کودک فارسیزبان،ساخت مجهول |
|
عنوان انگلیسی |
Semantic Features of Patient and Verb in Development of Passive Structure in Persan Children's Language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The increasing tendency to passive verbs in Persian indicates the importance of paying more attention to it in the study of language acquisition. Considering the age of 24 and older, as a critical period for the development of syntactic structures in a child’s speech, the current study focused on Persian-speaking children to examine the quality of understanding different patterns of Persian passive and passive-making processes. The data gathered through library studies, field observations, and the quasi-experimental method in some cases, by observing almost 60 children (boys and girls) aged 24-36 months. Data suggest that Semantic features of the verb and the patient thematic role imply significant roles in understanding and producing passive verbs in the early stages of language acquisition. Taking it into account that Farsi has three different patterns for the passive verbs, analyzing the data reveals a hierarchy for different passive structures acquired by children , that is, a passive formed based on “Adjective+ become-” comes first.The passive structure “past participle+ become-” appears next and finally, “Noun+ become-”appears in the child speech. The hierarchy regarded both frequency and priority in a child’s speech. There is also evidence for the significant role of context on the frequency of passive verbs formed by Persian children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
grammatical growth,semantic features of the verb,passive verb construction,Persian-speaking children |
|
نویسندگان مقاله |
علی علیزاده | ali Alizade Ali Alizadeh, Associate ProfessorDepartment of LinguisticsFaculty of Letters and HumanitiesFerdowsi University of MashhadMashhad, Iran علی علیزاده، دانشیار زبان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58211-2&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|