|
جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۵-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی جو معرفتشناختی یک کلاس درس زبان انگلیسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه در ایران با رویکرد قومشناختی موردی |
|
چکیده فارسی مقاله |
«جو معرفتشناختی» کلاس درس را میتوان از عناصر اصلی تعیینکنندۀ روند آموزش در کلاس و بازده فراگیری دانست. مطالعۀ قومشناختی موردی حاضر، جهتگیری معرفتشناختی مواد درسی، معلم و دانشآموزان یک دورۀ برخط درس زبان انگلیسی را در مقطع دهم دورۀ دوم متوسطه در ایران، از منظر ابعاد اساسی معرفتشناسی (یعنی ثبات، سادگی، منبع و توجیه دانش زبان دوم) بررسی میکند. دادههای پژوهش شامل یادداشتهای تأملی و مشاهدهای محقق، و مصاحبههای نیمهساختارمند با معلم و دانشآموزان بود. تحلیل دادههای مصاحبه، 9 مضمون مرتبط با معرفتشناسی بهدست داد. نتایج حاکی از مطلقگرایی غالب در مواد درسی و همچنین در میان دانشآموزان، و عقاید پیشرفتۀ معرفتشناختی معلم مبنیبر ماهیت بافتارـمحور، ترکیبی و یکپارچۀ دانش زبان دوم، با قابلیت حصول از منابع متعدد و امکان انتقادگری بافتاری در بهکارگیری این دانش بود. باوجوداین، عقاید معرفتشناختی معلم با عملکرد او و جهتگیری غالب در مواد درسی و در میان دانشآموزان ناهماهنگی قابلملاحظهای داشت که او به ماهیت مواد درسی و ذهنیت دستاندرکاران امر آموزش نسبتبه یادگیری زبان دوم نسبت داد. یافتههای این پژوهش، اهمیت بررسی اساس معرفتشناختی آموزش و یادگیری زبان دوم را از بُعد تعاملی با هدف تسهیل تکامل معرفتشناختی دانشآموزان و پیشبرد ادراک آنها نسبتبه ماهیت بافتارمحور دانش و دانستن زبان دوم بهتصویر میکشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جو معرفت شناختی،ثبات دانش،سادگی دانش،منبع دانش،توجیه دانش،مطلق گرایی،انتقادگری بافتاری |
|
عنوان انگلیسی |
The Epistemic Climate of a High School English Language Classroom in Iran: An Ethnographic Case Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The “epistemic climate” of a classroom can be thought of as a major determinant of classroom procedures and the learning outcome. The present ethnographic case study involved the investigation of the epistemic orientation of the instructional materials, teacher, and students of an online tenth-grade high school English language classroom in Iran, regarding the core dimensions of their L2 learning-specific epistemologies: beliefs about the nature of L2 knowledge’s simplicity, certainty, source, and justification. The researcher’s observation and reflective notes paired with semi-structured interview data were qualitatively analyzed. Nine epistemology-related themes were extracted from the interview data. The results showed the predominantly absolutist orientation of the materials and students; the teacher, on the other hand, subscribed herself to a view of L2 knowledge as context-contingent and integrated, obtainable from multiple sources and subject to context-based criticality; however, there was a conspicuous incongruence between her beliefs and the epistemological orientation of her teaching practice, materials, and students. She attributed this observation to the mandatory instructional materials and stakeholders’ conceptions of L2 achievement. The findings reveal the significance of investigating the epistemic orientation of L2 teaching and learning in order to better facilitate students’ epistemological development and enhance their recognition of the context-contingency of L2 knowledge and knowing. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Epistemic climate,knowledge certainty,knowledge simplicity,knowledge source,knowledge justification,absolutism,contextual evaluatism |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه باقرکاظمی | Marzieh Bagherkazemi Islamic Azad University (South Tehran Branch) استادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-63505-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله تحقیق |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|